Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kikar på att eventuellt köpa en begagnad XC40 från 21-22-23, jag har inte riktigt landat i motorvalet ännu, men kanske B4 eller T4/T5 Recharge. Möjligen AWD, inte bestämt mig ännu.

Stämmer det att det är olika automatlådor på dessa, traditionell med momentomvandlare tom. MY22 och dubbelkopplingslåda MY23 och framåt? Hur tycker ni att de båda fungerar? Jag har en bror som har en S90 B4-21 och den lådan tycker jag är riktigt trevlig (för att vara en automat:)).

Hur fungerar AWD på en recharge och hur upplever ni fyrhjuldriftens funktion?

Något specifikt att tänka på när jag väljer mellan dessa olika drivlinor, några kända svagheter?
Det har inte sålts så många är nog svaret. Den stora volymen XC40 är manuella T2or på privatleasing och kalla mig fördomsfull men jag tror inte så många av dem skriver på entusiastforum ;)
De hade inte haft svaren du söker heller.

Jag har för egen del bara kört T5 AWD med "vanlig" automat och reagerade exakt ingenting på växellådan så det är väl ett bra betyg.
Lövet skrev:Det har inte sålts så många är nog svaret. Den stora volymen XC40 är manuella T2or på privatleasing och kalla mig fördomsfull men jag tror inte så många av dem skriver på entusiastforum ;)
De hade inte haft svaren du söker heller.

Jag har för egen del bara kört T5 AWD med "vanlig" automat och reagerade exakt ingenting på växellådan så det är väl ett bra betyg.
Brorsan har en S90 B4-21 och den växlar mycket bra, jag är lite allergisk mot dubbelkopplingslådor utan föredrar klassiskt med momentomvandlare som enligt rykten infördes 2023. T5 har inte funnits på 4-5 år, så den hade med all sannolikhet momentomvandlarlåda.

Det finns ändå ganska gott om B4:or till salu så jag tror det har sålts en hel del.
GT-mannen skrev:Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybriderna eller laddhybriderna på XC40. Sedan är det den 7-växlade dubbelkopplingslådan på både mildhybrid och laddhybrid.

/Håkan
Finns ju en hel del B4 AWD och någon B5 AWD tillsalu på blocket?!

https://www.blocket.se/bilar/sok?q=volvo+xc40+b4+awd
MartinS skrev:
GT-mannen skrev:Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybriderna eller laddhybriderna på XC40. Sedan är det den 7-växlade dubbelkopplingslådan på både mildhybrid och laddhybrid.

/Håkan
Finns ju en hel del B4 AWD och någon B5 AWD tillsalu på blocket?!

https://www.blocket.se/bilar/sok?q=volvo+xc40+b4+awd
Fel av mig. :oops: FWD enbart på laddhybriderna skulle det stå.

/Håkan

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]