EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

av Nadliv
Hej

Jag leasar en volvo ex30 Single Motor Extended Range och gjort så sedan i december.

Min räckvidd är katastrof. Under dec - maj låg den som bäst på 357km och stannade alltid där vid full laddning.

De kollade på bilen och fann inga fel. Fick instruktioner att ladda till olika % och att försöka köra ner den till 1-2% räckvidd och sen ladda igen osv. Gjorde allt detta och plötsligt steg en laddning till 394km.

Volvos tekniker och säljare har varit väldigt hjälpsamma och lätta att nå. Däremot har de först varit prat om de kalla vädret och att bilen tar en stund för att anpassa sig till nya värden osv.

Men nu har de gått 7 månader och de väldigt varmt ute den sista tiden. Jag har kontaktat min återförsäljare igen och väntar på svar nu under semestertider.

Är det något annan som upplevt samma problem och har ni löst det i så fall hur?
Det baseras även på ditt körmönster. 357km är exakt samma siffra som Björn Nyland får i verklig körning 90km/h, i 120km/h kommer han 267km.

Sedan väger ju bilen in den senaste sträckan då du kanske har långsammare körning och visar högre räckvidd efter en full laddning.

Såg nu att du har en 2WD då är motsvarande siffror från honom 414km/297km.
Bild
Bilagor
IMG_3944.jpeg
IMG_3944.jpeg (384.32 KiB) Visad 141 gånger
Vad har du för faktisk förbrukning då nu när det är varmt?

Räckvidd på elbilar är så svårt eftersom det är så många faktorer som spelar in. Allt från däck, vindmotstånd, temperatur, hastighet osv. Bilen i fråga har ett batteri på 69kWh och enligt spritmonitor så ligger snittet på strax över 2kWh/mil, vilket ger en räckvidd på strax under 35mil. Högre förbrukning på vintern och lägre på sommaren.
Jag kan i princip garantera dig att det inte är något fel på bilen och det finns ingenting du kan göra. Batmac förklarar varför: Ta verklig snittförbrukning och dividera med batteriets storlek netto. Du hamnar ungefär där du hamnar.
Jag tror också att allt är precis som det ska. Det enda som gör att jag inte garanterar det är att jag inte vet vilken körprofil TS har.

Jag fick min gamla V70 2,5T från 2005 att ta mellan 0,7 och 1,4 liter per mil. Detsamma gäller elbilar. En stor del av förbrukningen beror på hur du kör. Om du kan hålla dig till långkörning på landsväg i bra förhållanden i en hastighet på 70-80 km/h kommer du att komma långt. Kör du på motorväg i hög hastighet kommer du inte så långt. Vill du komma riktigt kort på en laddning, prova dra tungt släp när det är kallt...

Förhoppningsvis är den räckvidd TS får tillräcklig för den körning TS har. Om inte förstår jag att TS är frustrerad på räckvidden.
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]