EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

av Nadliv
#1613569
Hej

Jag leasar en volvo ex30 Single Motor Extended Range och gjort så sedan i december.

Min räckvidd är katastrof. Under dec - maj låg den som bäst på 357km och stannade alltid där vid full laddning.

De kollade på bilen och fann inga fel. Fick instruktioner att ladda till olika % och att försöka köra ner den till 1-2% räckvidd och sen ladda igen osv. Gjorde allt detta och plötsligt steg en laddning till 394km.

Volvos tekniker och säljare har varit väldigt hjälpsamma och lätta att nå. Däremot har de först varit prat om de kalla vädret och att bilen tar en stund för att anpassa sig till nya värden osv.

Men nu har de gått 7 månader och de väldigt varmt ute den sista tiden. Jag har kontaktat min återförsäljare igen och väntar på svar nu under semestertider.

Är det något annan som upplevt samma problem och har ni löst det i så fall hur?
#1614643
Det baseras även på ditt körmönster. 357km är exakt samma siffra som Björn Nyland får i verklig körning 90km/h, i 120km/h kommer han 267km.


Sedan väger ju bilen in den senaste sträckan då du kanske har långsammare körning och visar högre räckvidd efter en full laddning.

Såg nu att du har en 2WD då är motsvarande siffror från honom 414km/297km.
Bild
Bilagor
IMG_3944.jpeg
IMG_3944.jpeg (384.32 KiB) Visad 17 gånger
#1614647
Vad har du för faktisk förbrukning då nu när det är varmt?

Räckvidd på elbilar är så svårt eftersom det är så många faktorer som spelar in. Allt från däck, vindmotstånd, temperatur, hastighet osv. Bilen i fråga har ett batteri på 69kWh och enligt spritmonitor så ligger snittet på strax över 2kWh/mil, vilket ger en räckvidd på strax under 35mil. Högre förbrukning på vintern och lägre på sommaren.

Som exempel så, AC i sommarstugan, en vanlig[…]

Min gamla V70 höll på sådär[…]

Enligt Volvos chattsupport är där kä[…]

CarPlay i v70 2016

Frågan är. Hur påverkas denna n&a[…]