PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Fredfoug
rid54 skrev:Lågt oljetryck kan ha sin rot i många olika saker. Första steget är ju där oljetrycket skapas:

1. Sliten eller defekt oljepump
2. Felaktig (läckande) reduceringsventil
3. Läcka på sugsidan eller igensatt sil

Sedan är det pumpens anslutning till själva kanalsystemet - är det helt tätt där?
Någon kanalplugg som läcker?
Munstycket för kamdrevsmörjning, ingen läcka?
Oljeföringen till ventilmekanismen?

Mer långsökt (och lite tveksamt, jag minns inte motorn i minsta detalj): Oljekanal från blocket till toppen måste ha ett hål i toppackningen; är packningen felfri?
Tack för tipsen, se nedan:

1. Pumpen är helt ny, dessutom den andra pumpen som testas sen problemet uppstod
2. Se 1
3. Se 1

Pumpen är monterad med nya tätningar som också kontrollerades då denna byttes till en ny pump.
Inget läckage finns på utsidan av motorn.
Munstyckets täthet är inte kontrollerad, bara kollat så att det sitter på plats.
Påverkar ventilmekanismen oljetrycket? Denna är inte trycksmord.

Toppen är monterad med ny topplockspackning, om den var felvänd skulle väl problemet uppstå direkt vid start och inte efter 20 min varmkörning?
av rid54
Om jag inte minns helt galet (det finns isåfall de som kan korrigera...) så kommer olja upp till ett av fästena för vipparmsaxeln och sedan går det i vipparmsaxeln och kommer fram vid vipparmarna och även upp på vipparmarna för att rinna ned på kontaktytan med ventilspindeln. Så trycksmort är det nog.

Att det kommer efter varmkörning beror ju på att oljan "flyter lättare" när den är varm. Det med toppackningen avsåg inte felvänd packning, utan om det ev vore nån defekt vid oljekanalen så att oljan läcker ut o rinner tillbaka ned i tråget, men det är verkligen inte vad jag tror är en trolig förklaring. Varje läcka sänker trycket.

Har du kollat spänningen på batteriet??[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡

Låg räckvidd Volvo ex30

Motorväg äter räckvidd, stor skill[…]