- ons 18 maj 2016, 14:55
1. Pumpen är helt ny, dessutom den andra pumpen som testas sen problemet uppstod
2. Se 1
3. Se 1
Pumpen är monterad med nya tätningar som också kontrollerades då denna byttes till en ny pump.
Inget läckage finns på utsidan av motorn.
Munstyckets täthet är inte kontrollerad, bara kollat så att det sitter på plats.
Påverkar ventilmekanismen oljetrycket? Denna är inte trycksmord.
Toppen är monterad med ny topplockspackning, om den var felvänd skulle väl problemet uppstå direkt vid start och inte efter 20 min varmkörning?
rid54 skrev:Lågt oljetryck kan ha sin rot i många olika saker. Första steget är ju där oljetrycket skapas:Tack för tipsen, se nedan:
1. Sliten eller defekt oljepump
2. Felaktig (läckande) reduceringsventil
3. Läcka på sugsidan eller igensatt sil
Sedan är det pumpens anslutning till själva kanalsystemet - är det helt tätt där?
Någon kanalplugg som läcker?
Munstycket för kamdrevsmörjning, ingen läcka?
Oljeföringen till ventilmekanismen?
Mer långsökt (och lite tveksamt, jag minns inte motorn i minsta detalj): Oljekanal från blocket till toppen måste ha ett hål i toppackningen; är packningen felfri?
1. Pumpen är helt ny, dessutom den andra pumpen som testas sen problemet uppstod
2. Se 1
3. Se 1
Pumpen är monterad med nya tätningar som också kontrollerades då denna byttes till en ny pump.
Inget läckage finns på utsidan av motorn.
Munstyckets täthet är inte kontrollerad, bara kollat så att det sitter på plats.
Påverkar ventilmekanismen oljetrycket? Denna är inte trycksmord.
Toppen är monterad med ny topplockspackning, om den var felvänd skulle väl problemet uppstå direkt vid start och inte efter 20 min varmkörning?