Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av V40
Själv så är det helt tvärtom. Jag har urkasst halvljus på min V40. Man får riktigt sitta och anstränga sig och jag blir trött av att köra 10 mil i mörker.

Är just V40 äldre modell (matta lyktorna) kända för att ha dåligt drag i ljuset? Helljuset är helt okej men halvljuset är under all kritik! Jag har bytt lampor till Hella (vita). Misstänker att det är reflektorerna som är rätt så slitna. Vad kan man göra, förrutom att byta relfektorerna för 1400 styck hos volvo?

(Jag vet att jag har tagit upp mitt problem i en tidigare tråd, så förlåt om någon tycker att jag upprepar mig.)

// V40
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ofta så brukar det väl vara särskilt småbilar som har dåligt lyse pga att de just har så små reflektorer.
I senaste numret av tidningen "vi bilägare" jämförde de Subaru Justy och Toyota Aygo, märkernas minsta modeller. Justy fick betyget två av fem och Aygon fick bara ett.
Jag tycker för övrigt att man inte ser så speciellt mycket med halvljus även om man har en Volvo. Nu har jag visserligen inte varken kört någon riktig småbil i mörker eller någon bil med xenon. Men problemet är ju just det att halvljuset kan ju inte lysa så starkt pga bländningsrisken ändå.
av Primus
Min S40 -98 hade ok lyse tyckte jag tills jag köpte BMW 3-serie med BiXeno. Vilken skillnad! Både halv -och helljus blev så otroligt mycket bättre. Nu med XC70 har jag inte testat ordentligt men en sak har jag noterat(tror jag) och det är att ljusbilden på heljus är bredare än på BMW. Frågan är om det är lika långt och starkt? Halvljuset verkar vara som BMW möjligen något, något svagare. Det är lite för tidigt att säga dock. Kankse är ljusbilden bättre än starkare? Något borde ju ha hänt rent allmänt även på ljusutveckling sedan BMW tog fram sina BiXeno till 3-serien för ca. 7 år sedan.
av perhall
Tyvärr tror jag inte att xenonljusen har utvecklats något direkt de senaste sju åren... jag tycker nya v70:ns xenon är sämre än de på V70N (eller så är det något fel på mina).

Tomas88, jag tror inte du kan göra så mycket om du inte har spänningsfall mer än att montera in starkare lampor (sliter ju på de redan dåliga reflektorerna tyvärr...) vilket hjälper något. att investera 3-4 tkr ger nog inte så mycket när bilen säljs, men om du ska ha kvar den länge kan det vara värt det! köpa begagnat tror jag är en dålig idé, de kan ju vara lika dåliga som dina.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Alltså jag menar inte att det är något fel på mina halvljus, jag har för övrigt redan bytt en reflektor och monterat 3 Bosch 100w extraljus. Jag uttryckte mig väl lite dumt med att man inte ser så mycket med halvljuset. Men det kanske är just på grund av att jag har så bra hellyse som halvljuset upplevs dåligt.
av flink
Kan bara säga att Volvo S40N/V50 har bland de absolut sämsta halvljusen jag varit med om på väldigt länge! Ett stearinljus hade nog vart lika bra!!!
Fick möjlighet att köra en liten Toyota Carina från början av 90-talet, och den hade mycket bättre halvljus.
Volvon lyser bra ett par meter framför bilen, men sen tar det tvärstopp! Det är rent obehagligt att köra efter landsvägar i mörker...
av dali
Felinställda lyktor? Har iofs bara haft bixenon i S40/V50, men det låter osannolikt att vanliga lampor skulle vara så kassa.
av volley
Nybbe_gefle skrev:Bilen med det ultimata ljuset är, enligt Vi Bilägare, en Volvo 940 tack vare stora strålkastare!!
//David
Har precis gått från 940 '96 med originalljus till en V50 med aktiva bixenon. Givetvis är det ingen rättvis jämförelse, men V50n är som en sol i jämförelse. Då var jag ändå ganska nöjd med 940n. =)
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
volley skrev:
Nybbe_gefle skrev:Bilen med det ultimata ljuset är, enligt Vi Bilägare, en Volvo 940 tack vare stora strålkastare!!
//David
Har precis gått från 940 '96 med originalljus till en V50 med aktiva bixenon. Givetvis är det ingen rättvis jämförelse, men V50n är som en sol i jämförelse. Då var jag ändå ganska nöjd med 940n. =)
Skulle kanske ha förtydligat att det var halogenljus det gällde! :)

//David
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.