Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cordax
#1613832
Tjenare alla !ny i forumet.

Min älskade vita pärla har börjat tjura med kylan.
Här uppe är det varmt så förb@nnat och givetvis då börjar AC strula.
Ingen verkstad har tid förrens i slutet på Augusti.

Felet då :
Det började för 2 veckor sen. På väg ner till Stockholm
Halvvägs så märker vi att kylan inte är som den ska.
Ställer in allt på LOW och fläkten på max blås
Det kommer lite luft som är lite ljummen inget mer.
Vi åker ner. Bilen står ett par dagar och används sporadiskt.
Sen på vägen hem så fungerar allt som det ska igen !
Sen halvvägs så lägger den av igen.

Ringde Volvo och frågade dem och han där tyckte det. Var konstigt att den fungerade ibland och ibland inte

Spontant.. vad kan det vara ?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1613834
Köldmediebrist eller reglerventilen på kompressorn.

Hade: kollat så det inte finns felkoder med vida, tömt/vägt gasen och sen bytt ventilen, återfyllt korrekt mängd.


Självklart kan det också vara nåt annat men det här är något av det vanligaste felet, svårt att göra annat än gissa
#1614355
Mät spelet på kompressorn är nog förmodligen så pass nära maxspel så när den blir varmare efter lite jobbande så blir spelet för stort och den kyler ej för magneten orkar inte dra.

Ta bort ett schims å de fungerar igen 👍
#1614377
Om kompressorn går hela tiden pga en felaktig temperaturgivare eller tryckvakt så fryser ACn och då startar den inte för än den har tinat. Kolla om kompressorn går av och på så som den skal.
#1614391
Nicke83 skrev:Mät spelet på kompressorn är nog förmodligen så pass nära maxspel så när den blir varmare efter lite jobbande så blir spelet för stort och den kyler ej för magneten orkar inte dra.
Det där verkar dock ha varit mer förekommande på tidigare modeller. Hände på min 854 1994, exempelvis.
#1614430
apersson850 skrev:
Nicke83 skrev:Mät spelet på kompressorn är nog förmodligen så pass nära maxspel så när den blir varmare efter lite jobbande så blir spelet för stort och den kyler ej för magneten orkar inte dra.
Det där verkar dock ha varit mer förekommande på tidigare modeller. Hände på min 854 1994, exempelvis.
Och väldigt vanligt på XC70 och V70 fas2 med exempelvis Sanden kompressorn när spelet blir för stort så orkar ej magneten dra.
#1614445
Har också samma problem med att det fungerar ibland och ibland inte. Det märkligaste är att om jag kör på motorvägen och drar ner rutorna i 2-3 minuter så blåser ACn kallt men när jag drar upp rutorna igen så blåser det kallt i 5 minuter och sedan blåser det varmt. Har vart inne och fyllt på kylmedel men det var inte lösningen på problemet tyvärr. Någon som har haft samma märkliga problem?
#1614491
Snabbsomfan skrev:Har också samma problem med att det fungerar ibland och ibland inte. Det märkligaste är att om jag kör på motorvägen och drar ner rutorna i 2-3 minuter så blåser ACn kallt men när jag drar upp rutorna igen så blåser det kallt i 5 minuter och sedan blåser det varmt. Har vart inne och fyllt på kylmedel men det var inte lösningen på problemet tyvärr. Någon som har haft samma märkliga problem?


Jag tog och kopierade in din fråga till en AI som svarade:
Ja, det där låter som ett ganska klassiskt men svårdiagnostiserat AC-problem som kan bero på flera saker. Det faktum att den blåser kallt ett tag efter att du haft rutorna nere – och sedan blir varm igen – tyder på att det kan vara ett problem med:

🔍 1. Temperaturgivare/inomhusgivare
AC-systemet reglerar kylan utifrån tempgivare i kupén.

Om den givaren mäter fel (t.ex. p.g.a. värme som byggts upp inne i bilen) kan systemet tro att det är kallare än det är → den stänger av kompressorn.

När du öppnar rutorna släpps varm luft ut → sensorn "luras" att det är varmare → systemet börjar kyla igen, men stänger sen av igen.

📌 Tips: Kontrollera/byt inomhustempgivaren (ofta bakom panelen i instrumentbrädan, kan sitta vid innerspegeln eller i mitten).

🔧 2. Termiskt skydd av kompressorn
Om kompressorn överhettas (t.ex. p.g.a. dålig kylning, låg fläkteffekt eller problem med trycksensorer) kan den stänga av automatiskt.

Att öppna rutorna kan sänka temperaturen tillfälligt i motorrum/kondensorområdet.

📌 Tips: Kontrollera att kylfläkten går som den ska när AC är igång. Även kondensorn kan vara igensatt av smuts eller insekter – spola ren försiktigt med vatten.

⚙️ 3. Tryckproblem (högtryckssensor)
Om trycket i systemet blir för högt kan systemet slå ifrån kompressorn.

Högtryck kan orsakas av dålig ventilation/kylning av kondensorn, eller överfyllt system.

📌 Tips: Låt en verkstad mäta både hög- och lågtryckssidan när AC är igång. Se till att det inte blivit överfyllt vid senaste gaspåfyllningen.

💨 4. Blandningsspjäll (fläktsystemet)
Ibland kan ett spjäll som styr luftflödet mellan varm och kall luft fastna, ofta på grund av en trasig motor eller felaktig kalibrering.

Spjället kan påverkas av förändrat tryck i kupén (rutorna uppe/nere).

📌 Tips: Lyssna efter klickande ljud från instrumentpanelen. Gör en kalibrering av spjällmotorerna (vissa bilar kan du göra det själv via meny/startprocedur, annars med diagnosverktyg).

❄️ Slutsats
Du har redan fyllt på kylmedel – så det utesluter en enkel gasbrist. De mest sannolika orsakerna är:

Fel på temperaturgivare i kupén.

Kompressor som stänger av p.g.a. överhettning eller tryckproblem.

Spjällfel i ventilationen.

Jag var tyckte svaret var så bra så jag var tvungen att kopiera in det här.

Hur kan man ändra eller ta bort varvstoppet p[…]

Stänkskydd

Inget större fel på Vparts stänksk[…]

Urtrampningslagret har fått sin årliga[…]

Trådlös laddning MY2026

Den kanske funkar nu? :P