Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rosefors
Ordningen är alltså:

- Sätt i spindeln med spindelleden i länkarm och sätt på muttern. Du behöver inte dra åt.

- Sätt i drivaxel i navet. Du behöver inte dra åt

- Rätta upp spindelen med fjäderbenet och dra i en skruvmejsel genom det nedre hålet på spindel och fjäderben medan spindeln lutar utåt. Det gör det lättare för länkarmen behöver inte tryckas ner så långt.

- Tryck in/upp spindeln på sin plats så de övre hålen rätar upp och Sätt i rätt skruv.

- Ta ut mejsel ur nedre hål och Sätt i skruv.

Detta funkar på 00-06 dom har andra länkarmar, andra spindlar och andra leder. Men på så vis har du allt på rätt plats och behöver inte kämpa så hårt.
Jag lånar denna tråd lite då jag närmsta dagarna ska ge mig på att byta länkarmar och spindelleder på min V70 2007:a.
Eftersom jag ska byta både länkarm och spindelled så klurade jag just på vad som är smartast - om man på något sätt kan spara in besväret med att få i spindelleden i länkarmen när jag ändå ska ha dit en ny länkarm så att säga.

Rosefors tips ovan verkar smart - men jag är osäker på om jag helt förstår;
rosefors skrev: - Sätt i spindeln med spindelleden i länkarm och sätt på muttern. Du behöver inte dra åt.
Här har man alltså tagit bort hela spindeln och monterat spindelleden på spindeln, och så sätter man hela rasket på länkarmen innan man monterar tillbaka på drivaxeln?
Jag funderar på om det går att få av / få dit spindelleden utan att demontera hela spindeln? Funderar på om det kan vara värt att investera i detta kit; https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000038104

Har också samma problem med att det fungera[…]

AC-rem V50 1.8F -09

Hej min AC-rem håller på att gå […]

Jag lånar denna tråd lite då jag[…]

Men är problemet med låg spänning […]