Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Koba
#1613490
Jag har ett volvo-relaterat problem som är bortom mitt förstånd.

Förra sommaren såg jag Volvo v70 Classic årsmodell 2000 (Motorkod:B5244S) 2,4 liters motorn.
Bilen hade rullat 24 700 mil och var nybesiktigad, dagen innan.
Då jag befann mig i Tyskland bad jag min mamma åka och hämta bilen för 10 000 SEK.

Hon åkte och hämtade bilen, här i Malmö.
Saker och ting inträffade i Tyskland, som de alltid gör i Tyskland, och jag kom hem en månad senare.
När jag startade bilen gick den bra, men något sa mig att bromsarna kärvade.
Ett par veckor senare bokade jag en besiktning och den åkte på hela 15 anmärkningar- trots att jag inte kört många mil med den. Den hade fuskats genom besiktningen. bland annat saknades halva avgasröret, hjullager som var helt slut, etc etc.Jag bestämde mig för att fixa till den. Bland annat hade den anmärkning på SRS. Återkommer till detta.

Jag fixade de 14 anmärkningarna, och tog bilen till ny besiktning där den fick återigen anmärkning. En för SRS!
skumt tänkte jag då jag inte sett någon lampa lysa. Jag öppnade upp instrumentbrädan och såg att de lampan var urplockad. Tydligen ska den lysa några sekunder innan den stängs av.

Här är vi nu. Jag har en v70 med SRS lampa som lyser och vid felkodsläsning dyker enbart EN felkod upp.

ECM-720A Kommunikationsfel med immobilerserstyrhet

Observera att bilen startar inom loppet av sekunden, alltid fungerar. Den enda avvikelsen är att larmet inte fungerar med dosan.


Och då undrar jag

1) Att SRS-lampan lyser, har det med detta att göra?
2) Vad bör jag byta?
3) Kan jag ta ECM - CEM och tändningslås från likadan bil? men då måste ju även låskistan till central-låset bytas.

när jag söker på det här felet så verkar alla ha problem med att starta sina bilar eller att det krånglar.
Kan det vara så att någon bytt tändings-lås på denna bil?

Har någon varit med om liknande?
#1614467
Hur har det gått?

Felkod för immobilizer, du skriver inte att du försökt släcka den, det kan vara en gammal kod som ligger kvar i minnet.
(Jag vill minnas att denna generations bilar går att rensa minnet genom att koppla bort batteriet.)
Kan liksom inte förstå hur du kan starta den och den fortsätter fungera, om du har felkod på immobilzer-kommunikation.

1.Inte säkert att du kan få kontakt med SRS beroende på felkodsläsare, lyser lampan så måste det finnas en felkod tänker jag.

2. Låter bättre vetande svara.

3.Om ECM byts behöver även gasspjället beaktas vilket mjukvara den har i sig, då det behöver ha samma programvara som ECM:en
**Edit
Vid byte av ECM antar jag lika procedur som vid byte gasspjäll(vilket jag har har gjort)
men kommer inte ihåg exakt procedur/minuttal,
men instruktioner från Atech2 var vid mitt gasspjällbyte något liknande som,
prova inte starta bilen innan att först ha:
-kollat du har friskt batteri, gärna laddat det
-låta nyckel stå i läge2 i ? antal minuter (gissar 5minuter)
-stäng av tändning
-låta nyckel stå i läge2 igen i ? antal minuter (gissar 5 minuter igen)
-stäng av tändning igen
-prova att starta
(Kanske finns exakt procedurtips om du söker eller frågar Atech2)
Stressa inte med tiden utan bättre vara på säkra sidan
**

Eftersom du anger ev byte av tändningslås så är du medveten om samverkan med ECM, men det är enbart antennringen runt tändningslås som behöver kontakt med nyckeln, alltså om du köper en ny ECM så behöver du matchande nyckel och då kan du lossa antennringen och tejpa ihop med medföljande nyckel runt rattstång, dolt bakom plastinklädnad av rattstång, så minskar du behovet av mekande med låsen om du kan fortsätta använda befintliga nycklar.
(Alternativet låta omprogrammera utbytes ECM med dina befintliga nycklar)
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]