Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Koba
Jag har ett volvo-relaterat problem som är bortom mitt förstånd.

Förra sommaren såg jag Volvo v70 Classic årsmodell 2000 (Motorkod:B5244S) 2,4 liters motorn.
Bilen hade rullat 24 700 mil och var nybesiktigad, dagen innan.
Då jag befann mig i Tyskland bad jag min mamma åka och hämta bilen för 10 000 SEK.

Hon åkte och hämtade bilen, här i Malmö.
Saker och ting inträffade i Tyskland, som de alltid gör i Tyskland, och jag kom hem en månad senare.
När jag startade bilen gick den bra, men något sa mig att bromsarna kärvade.
Ett par veckor senare bokade jag en besiktning och den åkte på hela 15 anmärkningar- trots att jag inte kört många mil med den. Den hade fuskats genom besiktningen. bland annat saknades halva avgasröret, hjullager som var helt slut, etc etc.Jag bestämde mig för att fixa till den. Bland annat hade den anmärkning på SRS. Återkommer till detta.

Jag fixade de 14 anmärkningarna, och tog bilen till ny besiktning där den fick återigen anmärkning. En för SRS!
skumt tänkte jag då jag inte sett någon lampa lysa. Jag öppnade upp instrumentbrädan och såg att de lampan var urplockad. Tydligen ska den lysa några sekunder innan den stängs av.

Här är vi nu. Jag har en v70 med SRS lampa som lyser och vid felkodsläsning dyker enbart EN felkod upp.

ECM-720A Kommunikationsfel med immobilerserstyrhet

Observera att bilen startar inom loppet av sekunden, alltid fungerar. Den enda avvikelsen är att larmet inte fungerar med dosan.

Och då undrar jag

1) Att SRS-lampan lyser, har det med detta att göra?
2) Vad bör jag byta?
3) Kan jag ta ECM - CEM och tändningslås från likadan bil? men då måste ju även låskistan till central-låset bytas.

när jag söker på det här felet så verkar alla ha problem med att starta sina bilar eller att det krånglar.
Kan det vara så att någon bytt tändings-lås på denna bil?

Har någon varit med om liknande?

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]