NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kalleskaviar1
#1613394
Hej!
Har en V50 T5 som jag haft i många år som alltid tagit lite olja (allt är relativt..)
Men vi snackar 3-5dl på 500 mil.

Haft den de senaste 7000mil och alltid servat vid ca 1000~ mil då jag kör framförallt kortare sträckor. Och alltid använt 5W30.

Läcker inte, oljan blandar inte sig med kylarvätskan, vevhus är inte tätt och turbon är ok enligt min kunskap.

Så nu till min fråga, kan det vara lönt att införskaffa något tjockare olja eller det är bara en myt? Tänker att motorn är lite halv sliten, 37xxx mil.
5w40 tänkte jag, men då hittade jag inte olja med rätt kvalificering.
Någon tipsade mig om någon Liqui Moly vätska man skulle slå i också?

Förstår att det inte finns någon mirakel olja men kanske kan kapa ner lite på oljeförbrukningen.

Tack på förhand.
av KalleJ
#1613408
Spelar väldigt liten roll vilket märke det står på dunken.
A3/B4 är vad du vill ha, klassningen kan du skita i: Biltema funkar, Lidl funkar.
Har kört med 40 oljor sen motorn hade 14-15.000 mil, du tappar några ml i förbrukning.

Ska du köpa på nätet så är dessa prisvärda exempel. A3/B4 och Porsche A40 är så bra det kan bli utan att börja tro på mumbojumo.
https://weboil.se/shop/177-shell-motoro ... --5-liter/
https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... Viskositet

Sen har du billiga 20L dunkar från Aeromotors.
https://aeromotors.se/kategori/117088-m ... 5B%5D=9045
av Lövet
#1613451
KalleJ skrev:A3/B4 är vad du vill ha, klassningen kan du skita i: Biltema funkar, Lidl funkar.
Smyger in en fråga, hoppas du har svar ;) Jag har en xc70 -05 som kräver a5/b5 0w30. Den verkar förbruka lite olja så jag fick fylla på men jag hade bara hemma Castrol Edge 0w30 acea c3 som jag använder till min BMW 330 så jag hällde i den. Vad kan egentligen hända? Vad är skillnaden på de två olika klassningarna? Spontant skulle jag vilja köra Volvon på lite tjockare olja också men det verkar inte finnas 5w40 med a5 klassning?
av KalleJ
#1613458
Först o främst den kräver inte a5/b5, det är bara den rekommenderade specifikation från Volvo. Meningslöst att följa efter garantin egentligen.
A3/B4 är närmaste liknande tekniska specifikationen till A5/B5 med högre HTHS (viskositet). A5/B5 är begränsad till mellan 2.9 till 3.5HTHS (tunn 30 olja). A3/B4 går från 3.5HTHS till runt 4.0.
Dvs tjock 30 olja och 40+ oljor.

En C3 olja har lägre SAPS, är över 3.5+ HTHS (tjock 30) Snällare mot katten, och bygger på en annan formulering med lägre ZDDP (anti-wear) fan det nu blir på svenska vet jag inte.
Jag hade gått över helt till C3 olja i Volvon med istället, så slipper du ha två oljor på hyllan.
Att blanda olika typer av formuleringar i motorn är inte jättebra egentligen. Tillsatserna kan krocka eller slå ut varandra, vilket skulle kunna ge högre slitage (vid kallstart exempelvis).

C3 finns i 0W/5W40 också och bör finnas med i BMWns manual om du bryr dig om att följa den.
av Lövet
#1614329
KalleJ skrev:Först o främst den kräver inte a5/b5, det är bara den rekommenderade specifikation från Volvo. Meningslöst att följa efter garantin egentligen.
A3/B4 är närmaste liknande tekniska specifikationen till A5/B5 med högre HTHS (viskositet). A5/B5 är begränsad till mellan 2.9 till 3.5HTHS (tunn 30 olja). A3/B4 går från 3.5HTHS till runt 4.0.
Dvs tjock 30 olja och 40+ oljor.
Tack för svar! Sorry för långsam respons, har haft lite annat i tankarna. Jag skulle gärna hitta en olja som passar båda bilarna, den får gärna vara lite tjockare så 40 låter väl rimligt på båda? Chatgpt rekommenderar:

🔧 Exempel på oljor som funkar för båda:
Här är oljor som uppfyller både BMW LL-01 och ACEA A3/B4:

Mobil 1 FS 0W-40 (tidigare Mobil 1 New Life)

BMW LL-01

ACEA A3/B4

Passar båda bilarna

Castrol EDGE 0W-40 A3/B4

BMW LL-01

ACEA A3/B4

Liqui Moly Synthoil High Tech 5W-40

BMW LL-01

ACEA A3/B4

Skulle du hålla med? Det skulle vara så praktiskt om jag kunde köra samma på båda för då kan jag beställa 10l eller 20l dunk från tyskland.
#1614400
M1 FS 0W40 är så top-end olja det går att få för rimliga pengar. Garanterat bra olja.

https://oeldepot24.de/Mobil-1-FS-0W-40-20-Liter

Annars Motul, Rowe och Ravenol för rimliga priser också.
Har de MB 229.5, Porsche A40 och BMW LL-01 så skiljer det inte jättemycket mellan dem.
Är mer om man har direktinsprut som API SP kan vara intressant att titta efter.

https://ato24.de/en/rowe-hightec-synth- ... 0w-40.html
https://ato24.de/en/8100-x-cess-5w40.html
https://ato24.de/en/ravenol-vollsynth-t ... 5w-40.html
https://ato24.de/en/ravenol-engine-oil-ssl-0w-40.html
#1614406
KalleJ skrev:M1 FS 0W40 är så top-end olja det går att få för rimliga pengar. Garanterat bra olja.
Vill BMWn ha BMW-LL01 så är det ett bra val.

https://oeldepot24.de/Mobil-1-FS-0W-40-20-Liter
Det är BMW LL-04 i min formellt men vad jag kan läsa har det egentligen bara betydelse för dieselar med partikelfilter. Att köpa 20l mobil för så lite och kunna ha till båda bilarna låter mycket lockande!

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]