Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funderar på att ta tag i dem små hålen som uppstått i vänster bakre hjulhus innan snön faller över marken. Ett hål går upp bakom sätet, ett i toppen av hjulhuset, ett in i bakluckan samt ett emot ytterskärmen. Vad jag sett så är rosten inte på tok för utsprid och metallen runt om är fast och stabil, samt så är dem hål som finns är ganska små (enligt mig iallafall) så borde inte vara svårt att få tätt med en metallbit.. Förövrigt så är den riktigt fin undertill. Vet att det kommer bli en del att slipa och svetsa men eftersom det är i hjulhuset så behöver det inte se fint ut, bara det håller tätt..

Att svetsa och slipa är inga problem, det jag är osäker på är all färg och massa som ska på sen för att göra det bra. Har hört att hammarlack ska va ganska bra å som jag förstått det var det bara att smeta på de direkt på metallen utan rostskyddsprimer, lack och allt annat. Stämmer inte de får ni gärna ge en lista på dem saker som behövs då jag är väldigt osäker på vad som behövs och vad som kan skippas eller bytas ut etc. Har läst lite online men många påstår olika saker.
Bilagor
rosthål3.png
rosthål3.png (483.37 KiB) Visad 102 gånger
rosthål2.png
rosthål2.png (647.88 KiB) Visad 102 gånger
rosthål1.png
rosthål1.png (589.24 KiB) Visad 102 gånger
Folk tycker att jag är konstig men jag lägger halvmillimetertjock epoxy direkt på slipad, stålborstad eller ännu hellre blästrad stålyta. 2-komponentslim t.ex. Biltema 36-2361 funkar utmärkt men man har bara max en halvminut på sig att spackla ut ett någorlunda jämnt skikt..
Sen hammarlack eller underredsmassa utanpå epoxyn som man bör matta ner lite först för att färgen ska fästa bra..
Men ibland fuskar jag med underredsmassa eller hammarlack direkt på plåt. :-)
funderar på om man bara tar någon rostskyddsprimer å sen hammarlack på det. Då borde det hålla hyffsat okej tycker jag. Istället för epoxy limmet alltså. Tänkte kolla över hela hjulhuset med ny hammarlack när man väl är där å håller på så känner att epoxylim torkar lite väääl fort.
Det verkar inte vara något bärande, så du behöver inte svetsa. Hammarlack är nog inte rätt sak på denna plats. Skrapa rent så klart och måla med en bra grundfärg. Klipp till och passa in en plåtbit. Limma den den med fogmassa och måla med grundfärg när det torkat spraya över det med tjock tektyl/underredsmassa. Spraya (när allt torkat) insidan med olja av något slag. Gammal motorolja duger om den är bytt oftare än rekommenderad intervall, dock duger inte olja från dieselmotorer. Annars finns det linolja
Jag använder denna, helt suverän till det mesta. Sitter definitivt kvar. Biltema tycker visst inte om att jag försöker länka, men denna använder jag

Biltemas Marintätning svart, 310 ml
Artnr. 25-4710

Mät spelet på kompressorn är nog[…]

Hej! Någon som kan ge tips om vad som &aum[…]

Tysta sommardäck V90

Kört ca 500 mil denna sommaren genom Europa[…]

Ett annat sätt är att se det som param[…]