Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av idrive2
#1614281
Har en ABS lampa som lyser och bromsar som tvärnitar. Har en 740 modell med bara ABS på framhjulen. Mätte resistansen på ABS sensoren och den visade 0.2-0.5V och ibland 0. Kan det vara kransen på hjullagret är för rostigt? Jag prövade slipa upp det innan jag mätte.
IMG_1887.jpeg
IMG_1887.jpeg (2.74 MiB) Visad 138 gånger
av atteatte
#1614294
Svårt att säga med bara en bild, men det ser ut som att luftgapet är rätt stort.
Mäter du resistansen borde du få ut någon/några Kohm om spolen är hel, vet inte vad du mätt om du fått ut V?
På min VW har jag varit med både om att sensorn blivit sönderklämd av rost i hålet sensorn sitter i, samt att kransen rostat så mycket att den släpat mot sensorn och haft sönder den inuti. Dock så funkade samma rostiga krans med en ny sensor när jag putsat av den så den inte gick emot.
Det är ju en väldigt fintrådig spole inuti sensorn, så det behövs inte mycket våld för att den ska bli dålig.
av idrive2
#1614304
atteatte skrev:Svårt att säga med bara en bild, men det ser ut som att luftgapet är rätt stort.
Mäter du resistansen borde du få ut någon/några Kohm om spolen är hel, vet inte vad du mätt om du fått ut V?
På min VW har jag varit med både om att sensorn blivit sönderklämd av rost i hålet sensorn sitter i, samt att kransen rostat så mycket att den släpat mot sensorn och haft sönder den inuti. Dock så funkade samma rostiga krans med en ny sensor när jag putsat av den så den inte gick emot.
Det är ju en väldigt fintrådig spole inuti sensorn, så det behövs inte mycket våld för att den ska bli dålig.
Är inte så bra på fysiken, men då jag mätte så använde jag den där mV symbolen på multimätaren de var då jag fick 0.2-0.5 värdet som sjönk och steg hela tiden, ibland till 0.0. Jag prövade mäta Mohm och det stog ca. 6-7.00.
av idrive2
#1614305
atteatte skrev:Svårt att säga med bara en bild, men det ser ut som att luftgapet är rätt stort.
Mäter du resistansen borde du få ut någon/några Kohm om spolen är hel, vet inte vad du mätt om du fått ut V?
På min VW har jag varit med både om att sensorn blivit sönderklämd av rost i hålet sensorn sitter i, samt att kransen rostat så mycket att den släpat mot sensorn och haft sönder den inuti. Dock så funkade samma rostiga krans med en ny sensor när jag putsat av den så den inte gick emot.
Det är ju en väldigt fintrådig spole inuti sensorn, så det behövs inte mycket våld för att den ska bli dålig.
Är inte så bra på fysiken, men då jag mätte så använde jag den där mV symbolen på multimätaren de var då jag fick 0.2-0.5 värdet som sjönk och steg hela tiden, ibland till 0. Ska vell försöka mäta ohm nån gång ikväll.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1614325
Alla med ABS har ABS på alla hjulen. Dock är där bara en givare bak på 7/900 modellerna och den sitter i bakaxeln, samma som till hastighetsmätaren.
När du mäter givaren kopplar du loss i kopplingen vid fjädertornet. Ohm mät mellan stiften, ska vara c:a 1000 -1200 ohm. Ändra manometern till AC mV och snurra på hjulet, du får ha lite fart, så ska den visa några mV
av idrive2
#1614336
Kollade noggrannare på allting och märkte att förra ägaren hade dragit kablar från ena sensoren till den andra :-o . Hastighetsmätaren funkade inte heller men det var bara oxiderade och förstörda kablar vid bakaxeln så skarvade ihop och nu funkar det:). Mätte ohm på sensorerna och båda visade 0 så ska åka å skaffa nya imorron.
Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Tycker dom är snygga och bekvämma det &a[…]

Om kompressorn går hela tiden pga en felakti[…]

Så farligt är det inte. Jag kan inte ge[…]

Söker en uppsättning 16" Columba f&[…]