Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av idrive2
Har en ABS lampa som lyser och bromsar som tvärnitar. Har en 740 modell med bara ABS på framhjulen. Mätte resistansen på ABS sensoren och den visade 0.2-0.5V och ibland 0. Kan det vara kransen på hjullagret är för rostigt? Jag prövade slipa upp det innan jag mätte.
IMG_1887.jpeg
IMG_1887.jpeg (2.74 MiB) Visad 57 gånger
av atteatte
Svårt att säga med bara en bild, men det ser ut som att luftgapet är rätt stort.
Mäter du resistansen borde du få ut någon/några Kohm om spolen är hel, vet inte vad du mätt om du fått ut V?
På min VW har jag varit med både om att sensorn blivit sönderklämd av rost i hålet sensorn sitter i, samt att kransen rostat så mycket att den släpat mot sensorn och haft sönder den inuti. Dock så funkade samma rostiga krans med en ny sensor när jag putsat av den så den inte gick emot.
Det är ju en väldigt fintrådig spole inuti sensorn, så det behövs inte mycket våld för att den ska bli dålig.
atteatte skrev:Svårt att säga med bara en bild, men det ser ut som att luftgapet är rätt stort.
Mäter du resistansen borde du få ut någon/några Kohm om spolen är hel, vet inte vad du mätt om du fått ut V?
På min VW har jag varit med både om att sensorn blivit sönderklämd av rost i hålet sensorn sitter i, samt att kransen rostat så mycket att den släpat mot sensorn och haft sönder den inuti. Dock så funkade samma rostiga krans med en ny sensor när jag putsat av den så den inte gick emot.
Det är ju en väldigt fintrådig spole inuti sensorn, så det behövs inte mycket våld för att den ska bli dålig.
Är inte så bra på fysiken, men då jag mätte så använde jag den där mV symbolen på multimätaren de var då jag fick 0.2-0.5 värdet som sjönk och steg hela tiden, ibland till 0.0. Jag prövade mäta Mohm och det stog ca. 6-7.00.
atteatte skrev:Svårt att säga med bara en bild, men det ser ut som att luftgapet är rätt stort.
Är inte så bra på fysiken, men då jag mätte så använde jag den där mV symbolen på multimätaren de var då jag fick 0.2-0.5 värdet som sjönk och steg hela tiden, ibland till 0. Ska vell försöka mäta ohm nån gång ikväll.
Motorvärmare 850

Hej. Volvo 850 -95 5252FS utan turbo och numera &a[…]

Hej. Har för mig att det finns två olik[…]

Volvo 740 startar inte

Hej, Japp batteriet är laddat, har även[…]

Tack för svaret. Då kör jag vidare[…]