Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkt prova byta magnetkoppling på bilen en Volvo V70 D4 2013 5cyl motorn imorgon
Har beställt komplett magnetkopplingen från Tyskland, ny multirem, ac rem samt köpt en avdragare som skall klara ner till 110m som remhjulet är.
Kompressorn är en Sanden P31315453 och på nya magnetkopplingen sitter då inga hål där man får in m5,m4 bultar som vissa använt för att få lös kopplingen därför jag ordnade en avdragare.

Anledningen till jag gör detta är att de låter som lagret på magnetkopplingen börjar ha gjort sitt, de slirar till ibland vid väldigt hög värme på ac remmen, samt att de är rejäla lagerljud när acn är igång.
Slår jag av acn är det inte alls samma ljud på tomgång.
Bilen i fråga har gått snart 15000 mil, aldrig gjort nått alls på acn. Den kyler fortfarande väldigt bra men som sagt slirar ibland då man startar bilen och de har börjat låta mer och mer som lagret börjar ha gjort sitt.

Förstått det är ganska trångt komma åt och ser så ut på diverse filmer jag sett, men vissa skriver det går att släppa på kompressorn lite? Hur menar ni då, skruva lös skruvarna som kompressorn sitter i för att kunna hänga ner kompressorn lite å på så vis komma åt bättre ta lös magnetkopplingen

Hur stort ska spelet vara på nya magnetkopplingen? 0,3mm?
Har fått lite schimsbrickor från en kylagg firma som passar i nya kopplingen. Så få rätt spel ska nog gå bara jag vet exakt va det ska vara.

Tacksam för hjälp, har tidigare bytt multirem och ac rem på bilen så vet vilket helvete ac remmen är att få dit :mad:
BildHur gick det med bytet? Står inför att göra det själv snart . Vilket spel fick du till?
Några andra tips inför jobbet?
Har tagit av och på ac remmen nyligen så hela vägen fram dit har jag koll på. Tänkte lossa kompressorn och vika den nedåt för att komma åt. Utan att koppla loss slangarna med köldmedium.

Har köpt magnetkoppling NRF 380161
Det gick otroligt bra faktiskt.
Köpte bladmått & avdragare med 3 armar
0-150mm från Jula.
Sen ny multirem & ac rem märke Gates från Trodo.

Min ac fungerade ju bra innan men hörde lagerljud när den va på tomgång bilen samt ibland remslir från ac remmen.
Bort med plasten under motorn sen bort med höger innerskärm, Klippte av ac remmen å tog bort gamla multiremmen me att släppa på remspännaren.
Hade kompressor hängandes skruva lös de 3 bultarna som kompressorn sitter i. Gick bra få dit nya remmen på acn sen också då kompressorn va lös. Tidigare vid service va de ett helvete me stretch fit ac remmen minns jag 😅
Sen va de bara ta isär magnetkopplingen.
Vika å bröt lös yttre skivan med en stor platt mejsel. Sen lös med låsring & tog avdragaren för att få lös själva remhjulet.
Spelet på orginal magnetkopplingen var strax över 1,0mm. Man kände ett glapp i lagret och lagret gick väldigt tungt snurra.
Dit me nytt remhjul som då hade även nytt lager sen återanvände gamla låsringen samt schims. Behövde dock lite mer schims, hitta en liten bricka som passa precis. Fick ca 0,4mm i spel på nya magnetkopplingen. Ett av de gamla schimsen hade nog fastnat i gamla remskivan därför behövde jag en bricka. Utan brickan fick jag inget spel alls å så får de ju inte va.

Bytte aldrig själva magneten längst in.
Såg så frächt ut.
Rengjorde med Bromsrengöring sen på plats me nya remhjulet å yttre skivan me låsringen givetvis.
Kom ihåg lite Loctite å rengöra axeln du ska skruva fast muttern på så de går lätt skruva den.
Acn blev tyst å kyler bättre upplever jag.
Va verkligen inte svårt att fixa. Men avdragare bör du nog ha. Själva remhjulet kan sitta en del.

Kosta väl kring 1200 allt som allt ( 600 ny Magnetkoppling, 400 remmar från Trodo & 200 verktygen från Jula ) tog ca 1,5 h inklusive kaffe paus.

Min bil hade gått ca 14400 mil när magnetkopplingen byttes.

Ser många XC70 & V70 körandes med rutorna nere i denna +30 värme om de bara visste hur enkelt många fel på acn går lösa 😁

Mattorna är Volvo original skålade gumm[…]

Jag har "bara" AC, men du har ACC (analo[…]

Diameter bränsleslang S70

8mm innerdiameter på slangen (den köpte[…]

Tysta sommardäck V90

Kört ca 500 mil denna sommaren genom Euro[…]