- Igår, 13:33
#1613140
Tänkt prova byta magnetkoppling på bilen en Volvo V70 D4 2013 5cyl motorn imorgon
Har beställt komplett magnetkopplingen från Tyskland, ny multirem, ac rem samt köpt en avdragare som skall klara ner till 110m som remhjulet är.
Kompressorn är en Sanden P31315453 och på nya magnetkopplingen sitter då inga hål där man får in m5,m4 bultar som vissa använt för att få lös kopplingen därför jag ordnade en avdragare.
Anledningen till jag gör detta är att de låter som lagret på magnetkopplingen börjar ha gjort sitt, de slirar till ibland vid väldigt hög värme på ac remmen, samt att de är rejäla lagerljud när acn är igång.
Slår jag av acn är det inte alls samma ljud på tomgång.
Bilen i fråga har gått snart 15000 mil, aldrig gjort nått alls på acn. Den kyler fortfarande väldigt bra men som sagt slirar ibland då man startar bilen och de har börjat låta mer och mer som lagret börjar ha gjort sitt.
Förstått det är ganska trångt komma åt och ser så ut på diverse filmer jag sett, men vissa skriver det går att släppa på kompressorn lite? Hur menar ni då, skruva lös skruvarna som kompressorn sitter i för att kunna hänga ner kompressorn lite å på så vis komma åt bättre ta lös magnetkopplingen
Hur stort ska spelet vara på nya magnetkopplingen? 0,3mm?
Har fått lite schimsbrickor från en kylagg firma som passar i nya kopplingen. Så få rätt spel ska nog gå bara jag vet exakt va det ska vara.
Tacksam för hjälp, har tidigare bytt multirem och ac rem på bilen så vet vilket helvete ac remmen är att få dit
Har beställt komplett magnetkopplingen från Tyskland, ny multirem, ac rem samt köpt en avdragare som skall klara ner till 110m som remhjulet är.
Kompressorn är en Sanden P31315453 och på nya magnetkopplingen sitter då inga hål där man får in m5,m4 bultar som vissa använt för att få lös kopplingen därför jag ordnade en avdragare.
Anledningen till jag gör detta är att de låter som lagret på magnetkopplingen börjar ha gjort sitt, de slirar till ibland vid väldigt hög värme på ac remmen, samt att de är rejäla lagerljud när acn är igång.
Slår jag av acn är det inte alls samma ljud på tomgång.
Bilen i fråga har gått snart 15000 mil, aldrig gjort nått alls på acn. Den kyler fortfarande väldigt bra men som sagt slirar ibland då man startar bilen och de har börjat låta mer och mer som lagret börjar ha gjort sitt.
Förstått det är ganska trångt komma åt och ser så ut på diverse filmer jag sett, men vissa skriver det går att släppa på kompressorn lite? Hur menar ni då, skruva lös skruvarna som kompressorn sitter i för att kunna hänga ner kompressorn lite å på så vis komma åt bättre ta lös magnetkopplingen
Hur stort ska spelet vara på nya magnetkopplingen? 0,3mm?
Har fått lite schimsbrickor från en kylagg firma som passar i nya kopplingen. Så få rätt spel ska nog gå bara jag vet exakt va det ska vara.
Tacksam för hjälp, har tidigare bytt multirem och ac rem på bilen så vet vilket helvete ac remmen är att få dit
