- Igår, 10:06
#1614162
Partikelfiltret hade jag aldrig problem med på min XC70 D5 2012. 42000 mil utan något larm eller annat.
Däremot råkade jag i den så kallade Göteborgsbacken på Rv 40, alltså antingen precis samma backe eller åtminstone samma kulle, om du kör Kortebovägen, ut för något liknande ditt problem. Med husvagn bakom skulle jag bara förbi en lastbil där man hann räkna varven på hjulen innan det var dags att ta av in på Rv 47. Då tändes motorlampan och bilen mer eller mindre dog när halta-hem-läget gick in. Blev till att vända i avfarten, rulla nedför backen igen och sedan sega mig in till Nybergs i Jönköping. Bil och husvagn gick inte in i verkstaden men kreativ felsökning gick att göra. Parkerade utanför ett fönster och så rullade de fram datorn innanför.
Resultatet blev att antingen var det fel på laddtrycksgivaren (inte TMAP utan den andra) eller ett luftläckage på laddluften. Tidigare modeller hade laddluftsrör i plast under motorn. De sprack i tid och otid. Min var ny nog för att ha rör i aluminium, men en dutt på gasen gav ändå ett tydligt pysande från motorn.
Koppla bort husvagnen, in med bilen i lyften, bort med plåten under motorn och så visade det sig att det fanns ett hål på aluminiumröret stort nog för att köra in lillfingret. En svets vid ett fästöra hade släppt eller sakta försvunnit.
Fick sova över vid verkstaden (lätt när man har husvagn med sig). Nästa morgon kom nytt rör och slangar, klockan nio var det monterat och vi fortsatte färden. Det visade sig sedan att den här läckan hade jag haft ett bra tag utan att begripa det. Bränsleförbrukningen minskade 10-15% när röret blev tätt.
Dråpligt nog, i sammanhanget i just den här tråden, tillbringade vi kvällen hos min kusin i Bankeryd. Fattas ju nu bara att ni känner varandra också.
Rensning av sotfiltret sker för övrigt effektivare vid högre belastning på motorn, så det går bättre om man har ett rejält släp bakom. Sen ryker det mer också, så det behöver göras oftare, men bränner rent gör den i alla fall.
Däremot råkade jag i den så kallade Göteborgsbacken på Rv 40, alltså antingen precis samma backe eller åtminstone samma kulle, om du kör Kortebovägen, ut för något liknande ditt problem. Med husvagn bakom skulle jag bara förbi en lastbil där man hann räkna varven på hjulen innan det var dags att ta av in på Rv 47. Då tändes motorlampan och bilen mer eller mindre dog när halta-hem-läget gick in. Blev till att vända i avfarten, rulla nedför backen igen och sedan sega mig in till Nybergs i Jönköping. Bil och husvagn gick inte in i verkstaden men kreativ felsökning gick att göra. Parkerade utanför ett fönster och så rullade de fram datorn innanför.
Resultatet blev att antingen var det fel på laddtrycksgivaren (inte TMAP utan den andra) eller ett luftläckage på laddluften. Tidigare modeller hade laddluftsrör i plast under motorn. De sprack i tid och otid. Min var ny nog för att ha rör i aluminium, men en dutt på gasen gav ändå ett tydligt pysande från motorn.
Koppla bort husvagnen, in med bilen i lyften, bort med plåten under motorn och så visade det sig att det fanns ett hål på aluminiumröret stort nog för att köra in lillfingret. En svets vid ett fästöra hade släppt eller sakta försvunnit.
Fick sova över vid verkstaden (lätt när man har husvagn med sig). Nästa morgon kom nytt rör och slangar, klockan nio var det monterat och vi fortsatte färden. Det visade sig sedan att den här läckan hade jag haft ett bra tag utan att begripa det. Bränsleförbrukningen minskade 10-15% när röret blev tätt.
Dråpligt nog, i sammanhanget i just den här tråden, tillbringade vi kvällen hos min kusin i Bankeryd. Fattas ju nu bara att ni känner varandra också.
Rensning av sotfiltret sker för övrigt effektivare vid högre belastning på motorn, så det går bättre om man har ett rejält släp bakom. Sen ryker det mer också, så det behöver göras oftare, men bränner rent gör den i alla fall.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.