Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Partikelfiltret hade jag aldrig problem med på min XC70 D5 2012. 42000 mil utan något larm eller annat.
Däremot råkade jag i den så kallade Göteborgsbacken på Rv 40, alltså antingen precis samma backe eller åtminstone samma kulle, om du kör Kortebovägen, ut för något liknande ditt problem. Med husvagn bakom skulle jag bara förbi en lastbil där man hann räkna varven på hjulen innan det var dags att ta av in på Rv 47. Då tändes motorlampan och bilen mer eller mindre dog när halta-hem-läget gick in. Blev till att vända i avfarten, rulla nedför backen igen och sedan sega mig in till Nybergs i Jönköping. Bil och husvagn gick inte in i verkstaden men kreativ felsökning gick att göra. Parkerade utanför ett fönster och så rullade de fram datorn innanför.
Resultatet blev att antingen var det fel på laddtrycksgivaren (inte TMAP utan den andra) eller ett luftläckage på laddluften. Tidigare modeller hade laddluftsrör i plast under motorn. De sprack i tid och otid. Min var ny nog för att ha rör i aluminium, men en dutt på gasen gav ändå ett tydligt pysande från motorn.
Koppla bort husvagnen, in med bilen i lyften, bort med plåten under motorn och så visade det sig att det fanns ett hål på aluminiumröret stort nog för att köra in lillfingret. En svets vid ett fästöra hade släppt eller sakta försvunnit.
Fick sova över vid verkstaden (lätt när man har husvagn med sig). Nästa morgon kom nytt rör och slangar, klockan nio var det monterat och vi fortsatte färden. Det visade sig sedan att den här läckan hade jag haft ett bra tag utan att begripa det. Bränsleförbrukningen minskade 10-15% när röret blev tätt.

Dråpligt nog, i sammanhanget i just den här tråden, tillbringade vi kvällen hos min kusin i Bankeryd. Fattas ju nu bara att ni känner varandra också.

Rensning av sotfiltret sker för övrigt effektivare vid högre belastning på motorn, så det går bättre om man har ett rejält släp bakom. Sen ryker det mer också, så det behöver göras oftare, men bränner rent gör den i alla fall.
Tack för all uppmärksamhet och kunskap i denna tråd!
Nej det var kortebobacken från jönköping upp till torps Skola Bankeryd som volvon vad jag misstänker gick in i limp mode.
Jag bor längst upp på toppen bakom Torps skola, höjdhoppsvägen.
Jag lastade av hojen hemma och körde ner i limpmode till Ingo Bankeryd(FRENDO) tokslö.
Men när jag lämnade tillbaka släpet och körde hemåt så kommer en ännu brantare uppförsbacke på ca 2km+ och 100 höjdmeter
Då hade sotfilter fullt meddelandet försvunnit, men service motorsystem erfodras var kvar.
Men från macken så flög bilen med 100% NM och Hk,
Hade det varit en rallysträcka så hade bilens prestanda övervunnit däckgreppet och jag hade kört av vägen längre upp i den branta backen i en medelsvag kurva,teoretiskt.
Men limpmode kom tillbaka längst upp i backen i samma ögonblick som sotfilter Fullt.
Tror inte motorn kan prestera på top med sprickor i tryckslangar i lång brant uppförsbacke , men jag har gått igenom slangarna noggrant och hittar inga.
Tror det var ett sista dödsryck från någon givare.
Intressant att du nämnde att det finns 2 givare till turbon, det lägger jag på minnet.
Jag vet att jag nu är vårdslös med felsökningen men med snart fyra komponenter till som är relaterade till felet får det vara värt 1400kr plus tmap sensor 300 och bränslfiler 600 som ändå skulle bytas tidigare som var kolsvart med massa flager i vid tömning.
Våran v70 är i risigt skick, underredet och kaross, värdet
För bilen är 40-50k men ovärderlig för oss så länge jag kan hålla den vid liv för en rimlig peng, bakre delen av avgassystemet har snart rostat igenonm.
Men allt jag gjort själv med bilen sen vi köpte den har ett värde på över 100 000kr och det är inte dags börja bränna eventuellt stora pengar nu.
Jag hoppas jag kommer ur det här med rimliga pengar och kör 10 000mil till.
Vad hände slutligen med din Volvo, sålde du den?
Hej igen!
Har du varit under bilen och inspekterat framsida och baksida av de två laddluftslangarna med spegel och ficklampa efter att motorn började gå dåligt i förrgår? Eller vet du om de är bytta senaste 10000 mil?
På min V70 2.4D var det min verkstad som slog fast att slangarna var kass efter att jag klagat på mystiskt blåsljud. Vet inte om verkstan kom fram till det med eller utan hjälp av diagnosverktyg. På min bil såg slangarna fina ut men mha spegel och ficklampa såg man sprickan på baksidan.
När det gäller laddtrycket när man har läck på slang, tror jag att det blir mindre problem med det på lite högre varv eftersom wastegateventilen ändå skulle släppa ut övertryck.
Om man däremot kör på lågt/mellanvarv blir resultatet att trycket inte räcker till eftersom det lägre turbotrycket då inte har någon marginal för eventuella luftläckage.
Det är förklaringen till att motorn kan ge full effekt trots eventuella läckage i laddluftsystemet.
Hälsn Erik
C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]