...

Moderator: Moderatorer

#1611674
Jag erkänner att jag hade fel och ber om ursäkt. Överallt jag letar så är det endast 80 med tung lastbil med tillkopplat släp även på motorvägen. Hur jag kunde ha så fel i mitt antagande förstår jag inte. Ursäkt igen.
#1611675
Bosse9988 skrev:Jag erkänner att jag hade fel och ber om ursäkt. Överallt jag letar så är det endast 80 med tung lastbil med tillkopplat släp även på motorvägen. Hur jag kunde ha så fel i mitt antagande förstår jag inte. Ursäkt igen.
Fint gjort, sen kan man ju tycka vad man vill om skillnaden i hastighet och om det egentligen gör någon större skillnad på utgången av en olycka när +60 ton kommer farande i 80 eller 90km/h.

Det är också av miljöskäl, för att hålla ner utsläppen.

Jag vill inte göra livet surt för chauffören som har en tid att passa till allt inklusive lagstadgade raster men om speditörer och beställare sätter det som regel att allt ska gå på max har vi ett systemfel.
#1611676
Att fartspärren ligger på 89 eller 90 är vad som är fel. När ett släp kopplas till lastbilen ska spärren automatiskt sänkas till 80 tycker jag. Är det max 80 så planeras det därefter. Jämför med buss som är registrerad för stående där max hastighet är 90 och fartspärren ligger på just 90. Det går inte att köra för fort på motorvägen. För buss med enbart sittplatser är det 100 som gäller och fartspärren just på 100.
#1611688
Bosse9988 skrev:Att fartspärren ligger på 89 eller 90 är vad som är fel. När ett släp kopplas till lastbilen ska spärren automatiskt sänkas till 80 tycker jag. Är det max 80 så planeras det därefter. Jämför med buss som är registrerad för stående där max hastighet är 90 och fartspärren ligger på just 90. Det går inte att köra för fort på motorvägen. För buss med enbart sittplatser är det 100 som gäller och fartspärren just på 100.
Bussarna är ett kapitel för sig, kanske inte direkt en irritation i trafiken för min del men att man kan ha +40 stående i en stadsbuss är ju helknäppt för det är inte förbjudet att gasa ut på motorvägen med den och samtidigt ha obältade resenärer.
#1613916
Så här års, speciellt nu när det är varmare än vanligt, är det dessvärre förvånansvärt många badgäster som verkar lämna hjärnan hemma när man ska åka och bada. SKÄRPNING!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mn ... rade-bilar

/Håkan
#1613920
Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev omkörd idag av en stor målad skåpbil. Blev heldragen linje, han fortsatte ändå förbi bilen framför mig och det blev såklart trångt och farligt då det kom mötande. 10 km senare var jag ikapp och det skiljde kanske två sekunder i rondellen.
#1614106
Oftast motorcyklister som tycker det är smart att köra vid mittstrecken vid möte, och gärna kör med hellyse på..

Idag extra mycket dock då han tydligen tröttnade på en A-traktor på sin sida, och tyckte det var rätt val att köra om på mötande (våran) sida, över heldragna linjer :mad:

Det är ju tur att åtminstone jag hade bromsar, eftersom han inte hade det :ninja:
#1614120
@Steffe3, Ja de tror de syns bättre medans det bara gör att det blir svårare att bedöma avståndet till de. Men vill de ha det så, så. Jag brukar om jag är på det humöret på hoj eller i bil sätta på mitt helljus på de, vill de klaga på det är de välkomna. Dock upplever jag som kör bägge att det är enbart de som förlorar på det och då får det vara så. Större problem är alla som bara är ute och åker bil istället för kör och med mobilen i hand, ser lätt en varje kilometer om man kör mc genom city. Men jag tycker som kör bägge att de flesta är fantastiska att samarbeta med och att de flesta verkar vilja få det att fungera och komma fram utan bekymmer

Vad jag vet så statistiskt har de som är med i en mc olycka varit med om en singelolycka och hojen är försäkrad, mc:n försäkrad, besiktigad och föraren innehar körkort medans en påverkad, oförsäkrad, kanske stulen mc och, eller förare utan körkort orsakat en olycka med men framförallt orsakar de merparten av olyckorna och det görs av en liten procent av de som framför mc

De flesta rullar väl dessutom bara 125 mil om året i snitt, amatörer ;-)
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
#1614121
Ja, givetvis är det "rötäggen" man stör sig på. Väldigt många sköter sig förstås! :-D

Det är förstås likadant på 4-hjulsfronten (och fler hjul, för att inkludera ännu större fordon som inte heller alltid sköter sig) också, ingen sida är oskyldig ;-)
  • 1
  • 549
  • 550
  • 551
  • 552
  • 553
V70N Facelift Xenonlampor

Sonen fick nedslag på A traktorn ”otil[…]

C40 körkomfort.

Sedan några veckor kör jag en C40 fwd -[…]

Med hjälp av elschema, ett nytt iso kablage s[…]

Färg på krom

Förtunning.