...

Moderator: Moderatorer

Jag erkänner att jag hade fel och ber om ursäkt. Överallt jag letar så är det endast 80 med tung lastbil med tillkopplat släp även på motorvägen. Hur jag kunde ha så fel i mitt antagande förstår jag inte. Ursäkt igen.
Bosse9988 skrev:Jag erkänner att jag hade fel och ber om ursäkt. Överallt jag letar så är det endast 80 med tung lastbil med tillkopplat släp även på motorvägen. Hur jag kunde ha så fel i mitt antagande förstår jag inte. Ursäkt igen.
Fint gjort, sen kan man ju tycka vad man vill om skillnaden i hastighet och om det egentligen gör någon större skillnad på utgången av en olycka när +60 ton kommer farande i 80 eller 90km/h.

Det är också av miljöskäl, för att hålla ner utsläppen.

Jag vill inte göra livet surt för chauffören som har en tid att passa till allt inklusive lagstadgade raster men om speditörer och beställare sätter det som regel att allt ska gå på max har vi ett systemfel.
Att fartspärren ligger på 89 eller 90 är vad som är fel. När ett släp kopplas till lastbilen ska spärren automatiskt sänkas till 80 tycker jag. Är det max 80 så planeras det därefter. Jämför med buss som är registrerad för stående där max hastighet är 90 och fartspärren ligger på just 90. Det går inte att köra för fort på motorvägen. För buss med enbart sittplatser är det 100 som gäller och fartspärren just på 100.
Bosse9988 skrev:Att fartspärren ligger på 89 eller 90 är vad som är fel. När ett släp kopplas till lastbilen ska spärren automatiskt sänkas till 80 tycker jag. Är det max 80 så planeras det därefter. Jämför med buss som är registrerad för stående där max hastighet är 90 och fartspärren ligger på just 90. Det går inte att köra för fort på motorvägen. För buss med enbart sittplatser är det 100 som gäller och fartspärren just på 100.
Bussarna är ett kapitel för sig, kanske inte direkt en irritation i trafiken för min del men att man kan ha +40 stående i en stadsbuss är ju helknäppt för det är inte förbjudet att gasa ut på motorvägen med den och samtidigt ha obältade resenärer.
  • 1
  • 548
  • 549
  • 550
  • 551
  • 552
Rostskyddstips

Jag har en gammal kompressor från 1971. Jag[…]

Konstigt lampfel volvo 940

Får kolla det vid tillfälle. Ska ä[…]

Någon som har ett komplett ny styrledsdamask[…]

Nej det låter inte särskilt troligt. Ex[…]