NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1614051
Hej, jag har haft oturen att råkat ut för tändstift- och tändspolehaveri på min v50 1.8F, delar av tändstiftet har åkt in i förbränningen med oklar påverkan. Frågan är vad kostnaden är att utreda hur mkt skada som detta medfört? Status nu är att jag kollat kompression (ca 60% av trycket jämfört med den cylinder med bäst kompression). Jag tycker motorn går ganska normal (kanske lite tendens till ojämn gång). Jag har ännu inte kollat avgasvärden.

Någon som har en tanker hur jag går vidare? Kostnad att ta bort topp och kolla ventiler? Är cylindern onormalt repig är det inte värt att gå vidare. Kan tilläggas att bilen har gåt över 33k och går redan på övertid.

Någon bra volvo-mek i Jönköpingstrakten?
Bilagor
stift.jpg
Havererat stift
stift.jpg (390.25 KiB) Visad 48 gånger
#1614078
Smidigast och billigast lär vara att gå ner med kamera genom tändstiftshålet och kolla läget. Om du har kompressionprovare kan du ju prova att hälla i en matsked olja i den cylindern och göra ett nytt prov. Ökar kompressionen tyder det på problemet är i bottendelen men händer inget så är det mer troligt problem med toppen.
Hjälp! Vad har hänt?

Jag har fått svar! Brandt i Vara var snabba […]

Tips få ut ABS givaren fram

Hade samma problem med en XC60 (likadan givare) en[…]

Du ska nog inte räkna med att få ig&ari[…]

Det är extremt ovanligt med partikelfiterprob[…]