NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har haft oturen att råkat ut för tändstift- och tändspolehaveri på min v50 1.8F, delar av tändstiftet har åkt in i förbränningen med oklar påverkan. Frågan är vad kostnaden är att utreda hur mkt skada som detta medfört? Status nu är att jag kollat kompression (ca 60% av trycket jämfört med den cylinder med bäst kompression). Jag tycker motorn går ganska normal (kanske lite tendens till ojämn gång). Jag har ännu inte kollat avgasvärden.

Någon som har en tanker hur jag går vidare? Kostnad att ta bort topp och kolla ventiler? Är cylindern onormalt repig är det inte värt att gå vidare. Kan tilläggas att bilen har gåt över 33k och går redan på övertid.

Någon bra volvo-mek i Jönköpingstrakten?
Bilagor
stift.jpg
Havererat stift
stift.jpg (390.25 KiB) Visad 75 gånger
Smidigast och billigast lär vara att gå ner med kamera genom tändstiftshålet och kolla läget. Om du har kompressionprovare kan du ju prova att hälla i en matsked olja i den cylindern och göra ett nytt prov. Ökar kompressionen tyder det på problemet är i bottendelen men händer inget så är det mer troligt problem med toppen.
Tack för tipset med olja i cylindern, det kände jag inte till. Jag ska test mäta kompressionen på nytt. Nu kom jag att tänka på att den cylindern som hade bäst kompression (och jag jämför emot) hade jag spillt olja i tändstiftshålet vilket rann ner i cylindern innan jag testade kompressionen. Det skulle ju kunna göra att kompressionen på den cylindern jag har problem med är något bättre än 60%, med tanke på att motorn gått 33k mil och säkerligen är sliten.

Händelseförloppet är något i stil med:
1. Bilen börjar misstända och går ryckigt
2. Kör ca 6 mil innan jag får felkod och varningslampa (felkod misständning samt gul motorlampa)
3. Kör ca 20 mil innan jag får tag på tändspole och byter
4. Med ny tändspole försvinner felkoderna och bilen slutar att misstända men går troligtvis bara på tre cylindrar
5. Fortsätter att köra 40 mil och byter tändstift samt kollar kompressionen
6. Kört nu så 35 mil utan felkoder, eller misständning. Bilen känns ganska normal.

Såklart är detta inget man ska göra med en ny bil, eller om man är nära hemmet. Men är man på långresa med packad bil som inte är värd många kronor och gått 33k blir man mer riskbenägen.

Frågan är vad som händer med avgasvärdena om om man har såpass dålig kompression på en cylinder? Klarar man besiktningen?

Med hjälp av elschema, ett nytt iso kablage s[…]

Färg på krom

Förtunning.

Kopplingspedal knarrar

Det är urtrampningslagret som är slut. K[…]

OBS Laddningsförfarandet kan upplevas olika b[…]