- Idag, 08:17
Jag vet inte hur det är med golvet i bagaget på den här ID.4:an. Det är som sagt inte min bil utan dotterns. Vad jag kan påminna mig har jag inte åkt i baksätet heller. De har ungar som fortfarande behöver lite speciella arrangemang för att sitta bra i bilen, så de ockuperar den bakre regionen.
Jag har vid något tillfälle åkt bak i min egen XC70, när jag hade den. Det gick bra, så jag är kanske med mina 183 cm och 80 kg inte stor nog för att märka skillnaden.
Med epitetet "ynklig" syftar jag alltså inte på hela bilen utan på det utrymme den erbjuder i förhållande till den markyta den ockuperar. Den hårt nedtryckta taklinjen bak snor rätt mycket plats. Senast vi var ute med husvagnen hade jag last upp till taket i XC90:n. Bokstavligt talat, en stolsdyna tryckte jag in överst för att sakerna skulle ligga still och inte skava mot något. Den dynan satt mellan översta hopfällda stolen och innertaket. Två hopvikta paddelbrädor med fyra dito stolar, inklusive sina dynor, ovanpå gick från golv till tak.
Framför (på det nedfällda baksätet, där bilen är bred nog för campingbordet) ligger bordet, förtältet med duk och pinnar, 50 meter kabel, byggcentral (vi får upprätta ett litet elnät på ett ställe där vi står för att det ska fungera), kamerastativ och lite annat krafs.
Bakom verktygslåda, kameraväskor, sånt som är bra att ha lätt tillgängligt om man stannar till under resan och ibland batterielverk (Fozzibot) om vi behöver tillverka ström själva på något ställe.
Sen är det fullt i XC90:n. Övriga ting, utöver mat och kläder, får åka i husvagnen, men som så många andra vagnar har den ingen överdriven lastvikt så det som är tungt och går att ha i bilen får åka där.
När vi arrangerar orienteringstävlingar har vi normalt inte med förtältet eller paddelbrädor, men det ersätts av skrivare, en flock datorer, nätverksutrustning, mätinstrument, SportIdentprylar och en del annat tekniskt krafs. Husvagnen hänger på kroken.
För övrigt behövs en halv kilometer kabel, byggcentraler, elverk, rep, verktygslåda, borrmaskin, skruvdragare, cirkelsåg, tigersåg, trappstegar, elverk, UPS, spade, spett, skyffel, släggor, brädor, skruvar, skyltar, presenningar, vattendunkar, sjukvårdsutrustning och en del annat smått och gott. Det får åka släpkärra efter eller i bagageutrymmet i XC70:n.
Därav följer att båda våra bilar behöver kunna dra två ton över en blöt åker också.
Jag är fullt medveten om att alla i detta land inte håller på med sådana här aktiviteter. Allt jag skriver är förstås sett ur min synvinkel på hur bilar behöver vara beskaffade och fungera för att de ska vara användbara. Det här skrev jag bara för att klargöra vad min utgångspunkt är. Å andra sidan är det inte speciellt ofta vi har passagerare i baksätet, så om det varit trängre än andra baksäten har vi kanske inte märkt det. I XC90:n kan man dessutom flytta baksätessitsarna i längsled för att prioritera benutrymme eller plats bakom sätet.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.