Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1614052
Den har jag aldrig sett förut. Kikade lite på Youtube och den ser ju ganska premium ut invändigt. Festligt med skärmar som åker upp och ner.

Men finns den i olika versioner eller vad är grejen? Verkar ju finnas som både plugin-hybrid men även elvariant med bensin(?)motor som laddar upp batteriet på 39kWh.

Får hoppas bilen har bättre säkerhetstänk än deras hemsida ;-) :-D
#1614065
apersson850 skrev: fre 25 jul 2025, 15:27 Den källa jag hittade påstod att även Model Y var mätt enligt VDA-liter, men de kan ju ha fel, förstås.
Det finns dessutom ett antal olika europeiska standarder för hur utrymmet ska mätas, där framför allt höjden skiljer.
När jag lastar så mycket att storleken på bagageutrymmet har betydelse är det mycket större klumpar än de enlitersklossar som VDA använder. Verktygslåda, kameraväska, fällbar stol, förtält, laserskrivare/kopiator och andra större och ofta fyrkantiga ting kräver både bredd och takhöjd för att gå att lasta rimligt.

XC90:n jag har nu köpte jag av en slump, men när jag köpte bil överlagt förra gången ratade jag XC60 för att den var för liten i bagageutrymmet. Blev en XC70 i stället den gången.

Jo, ID.4 GTX förtjänar epitetet ynklig på grund av att det bagageutrymme som till att börja med verkar fullt rimligt helt förstörs av den hårt nedtryckta taklinjen och dessutom har den en ynklig släpvagnsvikt.
Särskilt det sistnämnda är en vanlig sjuka hos elbilar.
Jag tror faktiskt du har missat att lyfta ut det övre lastgolvet i ID4. Testa lyft ur det och lasta från botten, då borde taklinjen inte vara det minsta problem och du kan nyttja alla liter på ett bra sätt. Jag kör inte heller runt med varken VDA-liter eller läskbackar, men ditt sätt att använda ordet ynklig är märkligt vilket många verkar hålla med om.

Jag hade naturligtvis också velat ha en XC90 till bagage men den kommer ju med vissa andra nackdelar som yttermåtten. Dessutom vill jag köra på el och då är EX90 lite väl dyr.
#1614075
Jag vet inte hur det är med golvet i bagaget på den här ID.4:an. Det är som sagt inte min bil utan dotterns. Vad jag kan påminna mig har jag inte åkt i baksätet heller. De har ungar som fortfarande behöver lite speciella arrangemang för att sitta bra i bilen, så de ockuperar den bakre regionen.
Jag har vid något tillfälle åkt bak i min egen XC70, när jag hade den. Det gick bra, så jag är kanske med mina 183 cm och 80 kg inte stor nog för att märka skillnaden.

Med epitetet "ynklig" syftar jag alltså inte på hela bilen utan på det utrymme den erbjuder i förhållande till den markyta den ockuperar. Den hårt nedtryckta taklinjen bak snor rätt mycket plats. Senast vi var ute med husvagnen hade jag last upp till taket i XC90:n. Bokstavligt talat, en stolsdyna tryckte jag in överst för att sakerna skulle ligga still och inte skava mot något. Den dynan satt mellan översta hopfällda stolen och innertaket. Två hopvikta paddelbrädor med fyra dito stolar, inklusive sina dynor, ovanpå gick från golv till tak.
Framför (på det nedfällda baksätet, där bilen är bred nog för campingbordet) ligger bordet, förtältet med duk och pinnar, 50 meter kabel, byggcentral (vi får upprätta ett litet elnät på ett ställe där vi står för att det ska fungera), kamerastativ och lite annat krafs.
Bakom verktygslåda, kameraväskor, sånt som är bra att ha lätt tillgängligt om man stannar till under resan och ibland batterielverk (Fozzibot) om vi behöver tillverka ström själva på något ställe.

Sen är det fullt i XC90:n. Övriga ting, utöver mat och kläder, får åka i husvagnen, men som så många andra vagnar har den ingen överdriven lastvikt så det som är tungt och går att ha i bilen får åka där.

När vi arrangerar orienteringstävlingar har vi normalt inte med förtältet eller paddelbrädor, men det ersätts av skrivare, en flock datorer, nätverksutrustning, mätinstrument, SportIdentprylar och en del annat tekniskt krafs. Husvagnen hänger på kroken.
För övrigt behövs en halv kilometer kabel, byggcentraler, elverk, rep, verktygslåda, borrmaskin, skruvdragare, cirkelsåg, tigersåg, trappstegar, elverk, UPS, spade, spett, skyffel, släggor, brädor, skruvar, skyltar, presenningar, vattendunkar, sjukvårdsutrustning och en del annat smått och gott. Det får åka släpkärra efter eller i bagageutrymmet i XC70:n.
Därav följer att båda våra bilar behöver kunna dra två ton över en blöt åker också.

Jag är fullt medveten om att alla i detta land inte håller på med sådana här aktiviteter. Allt jag skriver är förstås sett ur min synvinkel på hur bilar behöver vara beskaffade och fungera för att de ska vara användbara. Det här skrev jag bara för att klargöra vad min utgångspunkt är. Å andra sidan är det inte speciellt ofta vi har passagerare i baksätet, så om det varit trängre än andra baksäten har vi kanske inte märkt det. I XC90:n kan man dessutom flytta baksätessitsarna i längsled för att prioritera benutrymme eller plats bakom sätet.
  • 1
  • 444
  • 445
  • 446
  • 447
  • 448
Tips få ut ABS givaren fram

Frugans V70 2012 har fått larm på ABS […]

Det är extremt ovanligt med partikelfiterprob[…]

motorinställning

Märken på kamremmen stämmer mot m&[…]

Börjat semestern med felfri besiktning :-D […]