Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1613701
Hej alla!

Jag får inte min S40 99 1.8i att gå igenom besiktning.

Avgasvärden på första besiktning:
CO 0,1 (0,5)
HC 390 (200)
CO2500 0,6 (0,03)
LAMBDA 1,03 (0,96 - 1,04)

Vad som bytts efter besiktning: Tändstift, luftfilter, olja, oljefilter, kört i en flaska med STP Cleaner för rengöring, gasat ur bilen genomordentligt men trots det så blev det bara värre vid ombesiktning.

Observationer: Samtliga tändstift var kolsvarta vid bytet och samt att luftfilter saknades i bilen när bilen köptes som upptäcktes nästan 1 år i efterhand. Det luktar ganska distinkt doft av bensin vid tomgång.

Idag så skulle bilen ombesiktas så jag gjorde enligt rekommendationer med att varmköra bilen i cirka 40 minuter med högt varvtal på motorväg och landsväg. Skippade att späda ut med E85/K-sprit från det jag läst att lambdavärdet sticker iväg istället samt att motorn inte är så påtaglig för det. Väl på plats och mätningen gjordes så gick HC värdet upp till 500-600. Jag fick snällt nog avbryta besiktningen utan att betala.

Tidigare ägare hade även problem med detta och fick ännu värre större utslag på avgasvärdena med flera ombesiktningar där HC-värdet stack upp till 635 vid en av ombesiktningarna och kort därpå ombesiktades bilen och landade på bra värden med 0,1 C02500 och 33 HC. Han meckade tydligen själv för att åtgärda problemet men går inte att få tag på personen idag och fråga hur han löste det. Men verkar som någon abrovink gjordes för att få bukt på det.

Vad tror ni är det mest troliga felet? Läckage, katalysator eller lambda dålig kanske?

Tack på förhand.
#1613950
Uppdatering, lämnade bilen till MECA för felsökning. Dem lyckades inte heller fastställa felet och hänvisade mig till Volvos verkstad som har rätt avläsare för att kolla felkoder. 1600kr i sjön.
Det som kollades:
Kollat slangar till insug och vevhusventilation OK
Läckagetest avgas system OK
Vakumslangar kontroll OK
Testat att tanka k sprit och varmkört bilen - Avgasvärdena blev: 600 HC och CO2500 0,55.

Men gjorde en ny observation på att luftmassemätaren är utbytt av tidigare ägare. Jag prövade därför att koppla ur LMM och bensindoften försvann direkt i tomgång. Jag åkte tillbaka till MECA och mätte värdena igen med LMM urkopplad och då fick jag ner HC värdet till strax under 200 (godkänt) men istället så gick CO värdena i taket CO: 5,26 och CO2500: 11,25.

Blir någon klokare än vad jag blir vad felet kan vara?
#1613954
Var inte akilleshälen på GDI-motorerna att insugsventilerna byggs på med sot eftersom de aldrig tvättas som på en "vanlig" insprutare? Men det kan säkert vara nåt annat fel..

https://www.youtube.com/shorts/h1JEgi6aopA

Prova sök på tuben efter mitsubishi gdi valve cleaning
#1613957
GDI (Mitsubishi) var väl den första "riktiga" insprutnings motorn för bensin. Alltså inga insprutare i insuget. Vet att VW/Audi som kom efter också hade stora problem (FSI). VW löste det genom att sluta tillverka dom, men dom behöll beteckningen FSI på bakluckan. Dom var helt enkelt för tidigt ute, dottern har en Hyundai I40 -12 med GDi motor. Den går jättebra....
#1613958
Sena GDI, minns inte vilket fabrikat men det var japanskt, verkar ha fått dubbla uppsättningar insprutare. Både "vanliga" och direktinsprutning. Motorstyrningen växlar mellan dessa för att kunna få GDI-ekonomi vid låglast och tvätta ventilerna vid högre belastning..
#1614036
Något långsökt detta men har tittat närmare på LMM och kanske är något på spåret där, kretskortet till den ser det ut som det korroderat lite (Kanske skickar fel signal till ECU?) i och med att HC värdet droppade när jag kopplar ut LMM.
download/file.php?mode=view&id=51816 (Bild på kretskort till LMM)
Inväntar en LMM som jag beställt från bildelsbasen för en billig slant.

vetten skrev:Den där motorn ska väl ha 98 oktan, om man fyller på med etanol kommer hc värdet att stiga.
Precis, motorn är som jag förstått det inte så påtaglig för etanol men det var verkstaden som ville pröva det och mäta värdena. 95 står det innanför tanklocket men går säkert ännu bättre på 98.
Erik Å skrev:Var inte akilleshälen på GDI-motorerna att insugsventilerna byggs på med sot eftersom de aldrig tvättas som på en "vanlig" insprutare? Men det kan säkert vara nåt annat fel..

https://www.youtube.com/shorts/h1JEgi6aopA

Prova sök på tuben efter mitsubishi gdi valve cleaning
Jo, gjorde tyvärr den hemläxan för sent. Första bilen jag ägt och kört som inlärningsbil så lite kunskaper och lärdomar har bilen gett åtminstone med allt problem som uppstått. :)
Hittade en bra video med skruvdragare med ihopklumpade buntband med CRC valve cleaning för rengöring i insprutningsventilerna, tack! Därefter varva ur bilen då och då för att sakta ner sot uppbyggnad.
lennarte skrev:GDI (Mitsubishi) var väl den första "riktiga" insprutnings motorn för bensin. Alltså inga insprutare i insuget. Vet att VW/Audi som kom efter också hade stora problem (FSI). VW löste det genom att sluta tillverka dom, men dom behöll beteckningen FSI på bakluckan. Dom var helt enkelt för tidigt ute, dottern har en Hyundai I40 -12 med GDi motor. Den går jättebra....
Precis, förstår att VW slutade tillverka dem haha.
Bilagor
LMM Sensor.png
https://www.jagrullar.se/forum/download/file.
LMM Sensor.png (2.46 MiB) Visad 72 gånger
#1614044
Det där är (möjligen fuktpåverkat) hartsbaserat RMA-fluss som man brukar använda vid lödning av hålmonterade komponenter.
Men det ser faktiskt ut som om det varit fukt på kortet, ser grå fläckar lite varstans.. T.ex. vid R20, C21, C22 till höger om den översta gula ellipsen.
Märkligt att tillverkaren har screentryck på mönsterkortet, det brukar man inte ha på ytmoterade kort pga att trycket lyfter pastastencilen så att lodpasta smetas ut på undersidan :-/ Orutinerat :-D
CD4066, CMOS Quad Bilateral Switch. En av mina favoriter :party:
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]