- mån 21 jul 2025, 19:33
#1613701
Hej alla!
Jag får inte min S40 99 1.8i att gå igenom besiktning.
Avgasvärden på första besiktning:
CO 0,1 (0,5)
HC 390 (200)
CO2500 0,6 (0,03)
LAMBDA 1,03 (0,96 - 1,04)
Vad som bytts efter besiktning: Tändstift, luftfilter, olja, oljefilter, kört i en flaska med STP Cleaner för rengöring, gasat ur bilen genomordentligt men trots det så blev det bara värre vid ombesiktning.
Observationer: Samtliga tändstift var kolsvarta vid bytet och samt att luftfilter saknades i bilen när bilen köptes som upptäcktes nästan 1 år i efterhand. Det luktar ganska distinkt doft av bensin vid tomgång.
Idag så skulle bilen ombesiktas så jag gjorde enligt rekommendationer med att varmköra bilen i cirka 40 minuter med högt varvtal på motorväg och landsväg. Skippade att späda ut med E85/K-sprit från det jag läst att lambdavärdet sticker iväg istället samt att motorn inte är så påtaglig för det. Väl på plats och mätningen gjordes så gick HC värdet upp till 500-600. Jag fick snällt nog avbryta besiktningen utan att betala.
Tidigare ägare hade även problem med detta och fick ännu värre större utslag på avgasvärdena med flera ombesiktningar där HC-värdet stack upp till 635 vid en av ombesiktningarna och kort därpå ombesiktades bilen och landade på bra värden med 0,1 C02500 och 33 HC. Han meckade tydligen själv för att åtgärda problemet men går inte att få tag på personen idag och fråga hur han löste det. Men verkar som någon abrovink gjordes för att få bukt på det.
Vad tror ni är det mest troliga felet? Läckage, katalysator eller lambda dålig kanske?
Tack på förhand.
Jag får inte min S40 99 1.8i att gå igenom besiktning.
Avgasvärden på första besiktning:
CO 0,1 (0,5)
HC 390 (200)
CO2500 0,6 (0,03)
LAMBDA 1,03 (0,96 - 1,04)
Vad som bytts efter besiktning: Tändstift, luftfilter, olja, oljefilter, kört i en flaska med STP Cleaner för rengöring, gasat ur bilen genomordentligt men trots det så blev det bara värre vid ombesiktning.
Observationer: Samtliga tändstift var kolsvarta vid bytet och samt att luftfilter saknades i bilen när bilen köptes som upptäcktes nästan 1 år i efterhand. Det luktar ganska distinkt doft av bensin vid tomgång.
Idag så skulle bilen ombesiktas så jag gjorde enligt rekommendationer med att varmköra bilen i cirka 40 minuter med högt varvtal på motorväg och landsväg. Skippade att späda ut med E85/K-sprit från det jag läst att lambdavärdet sticker iväg istället samt att motorn inte är så påtaglig för det. Väl på plats och mätningen gjordes så gick HC värdet upp till 500-600. Jag fick snällt nog avbryta besiktningen utan att betala.
Tidigare ägare hade även problem med detta och fick ännu värre större utslag på avgasvärdena med flera ombesiktningar där HC-värdet stack upp till 635 vid en av ombesiktningarna och kort därpå ombesiktades bilen och landade på bra värden med 0,1 C02500 och 33 HC. Han meckade tydligen själv för att åtgärda problemet men går inte att få tag på personen idag och fråga hur han löste det. Men verkar som någon abrovink gjordes för att få bukt på det.
Vad tror ni är det mest troliga felet? Läckage, katalysator eller lambda dålig kanske?
Tack på förhand.