- Igår, 14:27
#1614010
Då är det ju bara att plocka fram multimetern.
När du startar motorn kall ska spänningen vara ungefär 0,5 -0,55V på den svarta kabeln. Mät i kopplingen (dra av "gummitutten" med kablen ihopkopplad. Du ska mäta mellan kabelkopplingen och jord på motorn. För stt undvika felmätning p.g.a jordfel mellan motor och kaross. Efter ett tag börjar V stiga. När lambdasonden blir varm (några min eller km) börjar V pendla. Normalt pendlar det mellan 0,1 - 0,9V, oftast mellan 0,25 - 0,75.
Förvärmningen är dom vita kablarna, ska vara battetispänning (12 - 14V. Kan du mäta A i serie ska den visa upp till 6-7A vid kall motor
2-1-2 = Lambdasondsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen saknas kan styrenheten inte sköta lambda regleringen.
Felkod sätts om signalen är fel (över 1,1 V) eller saknas (0,5 V) 3 minuter efter det att temperaturen överstigit 80 °C.
Felorsak:
Avbrott, kortslutning till spänning i ledningar till lambdasonden.
Kontaktresistans i anslutningar.
Utebliven förvärmning till lambdasonden.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning, kan ge körbarhetsproblem.:
Om signalen saknas kan styrenheten inte sköta lambda regleringen.
Felkod sätts om signalen är fel (över 1,1 V) eller saknas (0,5 V) 3 minuter efter det att temperaturen överstigit 80 °C.
Felorsak:
Avbrott, kortslutning till spänning i ledningar till lambdasonden.
Kontaktresistans i anslutningar.
Utebliven förvärmning till lambdasonden.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning, kan ge körbarhetsproblem.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V