Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvorullar
#1613921
lennarte skrev:Vilka felkoder har du??
Inga felkoder men lambdalampan tändes nu igen efter några mils körning så får se om det visare några felkoder imorrn.

Har en helt ny bosch lambdasond men är lite osäker på hur bra det är att montera dit den när det sotar så mycket.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1613929
Lampan lyser när det finns felkod. Sotar den igen lambdasonden och tändstift så får motorn för mycket bränsle. Det får den då lambdasonden mäter en för hög syrehalt i avgaserna och då tror ECU att motorn går snålt och ökar bränslemängden. När ökningen passerat en i förväg satt gräns så sätts felkod och lampan tänds. Felet är förmodligen något läckage någonstans mellan LMM och Lambdasond. Det kan alltså vara både på insugs och avgassidan. Men då alltså före Lambdasonden
Läckage efter lambdasonden ändrar inget i insprutningen, men du får ett högre lambdavärde vid besiktning. Inte att förväxlas med för högt CO värde, som du får vid läckage före lambdasonden
Användarvisningsbild
av White
#1613941
lennarte skrev:Lampan lyser när det finns felkod. Sotar den igen lambdasonden och tändstift så får motorn för mycket bränsle. Det får den då lambdasonden mäter en för hög syrehalt i avgaserna och då tror ECU att motorn går snålt och ökar bränslemängden. När ökningen passerat en i förväg satt gräns så sätts felkod och lampan tänds. Felet är förmodligen något läckage någonstans mellan LMM och Lambdasond. Det kan alltså vara både på insugs och avgassidan. Men då alltså före Lambdasonden
Läckage efter lambdasonden ändrar inget i insprutningen, men du får ett högre lambdavärde vid besiktning. Inte att förväxlas med för högt CO värde, som du får vid läckage före lambdasonden
Precis så ja!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1614010
Då är det ju bara att plocka fram multimetern.
När du startar motorn kall ska spänningen vara ungefär 0,5 -0,55V på den svarta kabeln. Mät i kopplingen (dra av "gummitutten" med kablen ihopkopplad. Du ska mäta mellan kabelkopplingen och jord på motorn. För stt undvika felmätning p.g.a jordfel mellan motor och kaross. Efter ett tag börjar V stiga. När lambdasonden blir varm (några min eller km) börjar V pendla. Normalt pendlar det mellan 0,1 - 0,9V, oftast mellan 0,25 - 0,75.
Förvärmningen är dom vita kablarna, ska vara battetispänning (12 - 14V. Kan du mäta A i serie ska den visa upp till 6-7A vid kall motor

2-1-2 = Lambdasondsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen saknas kan styrenheten inte sköta lambda regleringen.
Felkod sätts om signalen är fel (över 1,1 V) eller saknas (0,5 V) 3 minuter efter det att temperaturen överstigit 80 °C.
Felorsak:
Avbrott, kortslutning till spänning i ledningar till lambdasonden.
Kontaktresistans i anslutningar.
Utebliven förvärmning till lambdasonden.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning, kan ge körbarhetsproblem.:
Om signalen saknas kan styrenheten inte sköta lambda regleringen.
Felkod sätts om signalen är fel (över 1,1 V) eller saknas (0,5 V) 3 minuter efter det att temperaturen överstigit 80 °C.
Felorsak:
Avbrott, kortslutning till spänning i ledningar till lambdasonden.
Kontaktresistans i anslutningar.
Utebliven förvärmning till lambdasonden.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning, kan ge körbarhetsproblem.
av atteatte
#1614032
Så koden du får verkar ju i kombination med det andra du beskriver mer som att bilen sätter kod för att lambdan mäter att bilen går konstant fett snarare än att den inte funkar.
Om allt annat är i sin ordning är väl sånt som skulle kunna få bilen att gå fett något fel med bränsleregulatorn, smutsig luftmassemätare, spjällägesgivare, något knas med injektorer.
En kompis hade problem med att hans V40 gick superfett, det var bränsleregulatorn som läckte över till vakuumsidan, med vakuumslangen bortkopplad rann det ur regulatorn när man vred på tändningen så pumpen gick.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]