Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1613921
lennarte skrev:Vilka felkoder har du??
Inga felkoder men lambdalampan tändes nu igen efter några mils körning så får se om det visare några felkoder imorrn.

Har en helt ny bosch lambdasond men är lite osäker på hur bra det är att montera dit den när det sotar så mycket.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1613929
Lampan lyser när det finns felkod. Sotar den igen lambdasonden och tändstift så får motorn för mycket bränsle. Det får den då lambdasonden mäter en för hög syrehalt i avgaserna och då tror ECU att motorn går snålt och ökar bränslemängden. När ökningen passerat en i förväg satt gräns så sätts felkod och lampan tänds. Felet är förmodligen något läckage någonstans mellan LMM och Lambdasond. Det kan alltså vara både på insugs och avgassidan. Men då alltså före Lambdasonden
Läckage efter lambdasonden ändrar inget i insprutningen, men du får ett högre lambdavärde vid besiktning. Inte att förväxlas med för högt CO värde, som du får vid läckage före lambdasonden
Användarvisningsbild
av White
#1613941
lennarte skrev:Lampan lyser när det finns felkod. Sotar den igen lambdasonden och tändstift så får motorn för mycket bränsle. Det får den då lambdasonden mäter en för hög syrehalt i avgaserna och då tror ECU att motorn går snålt och ökar bränslemängden. När ökningen passerat en i förväg satt gräns så sätts felkod och lampan tänds. Felet är förmodligen något läckage någonstans mellan LMM och Lambdasond. Det kan alltså vara både på insugs och avgassidan. Men då alltså före Lambdasonden
Läckage efter lambdasonden ändrar inget i insprutningen, men du får ett högre lambdavärde vid besiktning. Inte att förväxlas med för högt CO värde, som du får vid läckage före lambdasonden
Precis så ja!
#1614010
Då är det ju bara att plocka fram multimetern.
När du startar motorn kall ska spänningen vara ungefär 0,5 -0,55V på den svarta kabeln. Mät i kopplingen (dra av "gummitutten" med kablen ihopkopplad. Du ska mäta mellan kabelkopplingen och jord på motorn. För stt undvika felmätning p.g.a jordfel mellan motor och kaross. Efter ett tag börjar V stiga. När lambdasonden blir varm (några min eller km) börjar V pendla. Normalt pendlar det mellan 0,1 - 0,9V, oftast mellan 0,25 - 0,75.
Förvärmningen är dom vita kablarna, ska vara battetispänning (12 - 14V. Kan du mäta A i serie ska den visa upp till 6-7A vid kall motor

2-1-2 = Lambdasondsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen saknas kan styrenheten inte sköta lambda regleringen.
Felkod sätts om signalen är fel (över 1,1 V) eller saknas (0,5 V) 3 minuter efter det att temperaturen överstigit 80 °C.
Felorsak:
Avbrott, kortslutning till spänning i ledningar till lambdasonden.
Kontaktresistans i anslutningar.
Utebliven förvärmning till lambdasonden.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning, kan ge körbarhetsproblem.:
Om signalen saknas kan styrenheten inte sköta lambda regleringen.
Felkod sätts om signalen är fel (över 1,1 V) eller saknas (0,5 V) 3 minuter efter det att temperaturen överstigit 80 °C.
Felorsak:
Avbrott, kortslutning till spänning i ledningar till lambdasonden.
Kontaktresistans i anslutningar.
Utebliven förvärmning till lambdasonden.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning, kan ge körbarhetsproblem.

är det någon som har fått felkod[…]

Fjäderbrott xc70 2016

Hur vanligt är det med fjäderbrott p&a[…]

bakoket ligger på ?

problem med bromsen på ena sidan. liten ros[…]

Voyah Free på laddning i Charlottenberg idag[…]