Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fisketorp
Godagens gott folk!

Börjar med att be om ursäckt ifall jag lägger en alltför vanligt tråd om vad man ska se upp med osv på bilar. är dok så att kl är snart 00, ska upp till jobbet tillmorgonen och efter det ska vi iväg och kolla på bil så lite brådis med svar därav jag inte hinner läsa igenom all bra information här=)

Somsagt ska kolla på bil imorgon då volvo verkar ha bra erbjudande nu.
det är en V70N 2,4 170Hk 2001a med ca 19`000mil på nacken.
på bilderna verkar bilen se bra ut utvändigt och innvändigt

Info: Stereop. HU-603 RDS m CD, Krockkudde-passagerarsida, Trygghetspaket, Premiumpaket (1 elstol), Herrgårdsv.(-bord/-nivå), Farthållare, El-fönsterhissar, Drag, STC - antispinnsystem, Sidodörrar laminerat glas, Insynsskydd i lastutrymme, Elman förarstol m minne, Bärkassehållare bak, Eluttag 12v bak, El.infällbara backspeglar, Första förbandskudde, Rails, Larm, Volvo Guard m MMS

priset ligger på extrapris 99tusen

Tycker det verkar vara ett ok pris, någon som håller med?=)

Vad innebär, MMS i volvo guard? lamineratglas? herrgårdsv bord/nivå?

Slutligen är det något man ska se extra upp med på dessa bilar av denna årsmodell? är det en ok årsmodell 2001?

är det likadan motor som i "gammla" V70 ligger reservdelar i ungefär samma prisklass som gammla?
har dem tedens att läcka/äta olja som deras föregångare i V70 serien?

Hoppas hinna läsa lite svar innan man hinner åka och kolla.
tackar på förhand och gott nytt år snart
mvh//Martin
Användarvisningsbild
av Degnell
Fisketorp skrev:Godagens gott folk!

Börjar med att be om ursäckt ifall jag lägger en alltför vanligt tråd om vad man ska se upp med osv på bilar. är dok så att kl är snart 00, ska upp till jobbet tillmorgonen och efter det ska vi iväg och kolla på bil så lite brådis med svar därav jag inte hinner läsa igenom all bra information här=)

Somsagt ska kolla på bil imorgon då volvo verkar ha bra erbjudande nu.
det är en V70N 2,4 170Hk 2001a med ca 19`000mil på nacken.
på bilderna verkar bilen se bra ut utvändigt och innvändigt

Info: Stereop. HU-603 RDS m CD, Krockkudde-passagerarsida, Trygghetspaket, Premiumpaket (1 elstol), Herrgårdsv.(-bord/-nivå), Farthållare, El-fönsterhissar, Drag, STC - antispinnsystem, Sidodörrar laminerat glas, Insynsskydd i lastutrymme, Elman förarstol m minne, Bärkassehållare bak, Eluttag 12v bak, El.infällbara backspeglar, Första förbandskudde, Rails, Larm, Volvo Guard m MMS

priset ligger på extrapris 99tusen

Tycker det verkar vara ett ok pris, någon som håller med?=)

Vad innebär, MMS i volvo guard? lamineratglas? herrgårdsv bord/nivå?

Slutligen är det något man ska se extra upp med på dessa bilar av denna årsmodell? är det en ok årsmodell 2001?

är det likadan motor som i "gammla" V70 ligger reservdelar i ungefär samma prisklass som gammla?
har dem tedens att läcka/äta olja som deras föregångare i V70 serien?

Hoppas hinna läsa lite svar innan man hinner åka och kolla.
tackar på förhand och gott nytt år snart
mvh//Martin
Herrgårdsvagnspaketet innehåller ett uppfällbart bord i baksätet(du fäller den mittersta sittplatsen framåt och simsalabim har du ett hyffsat stadigt bord), bärkassehållare i bagageutrymmet samt automatisk nivåreglering. Laminerade sidoglasrutor innebär väl (om jag inte är ute o cyklar) att sidorutorna är, precis som framrutan, laminerade. Försöker man slå sönder rutan hänger den ändå ihop i någon form av ytbehandling. Bilen blir således lite svårare att bryta sig in i och det innebär även något lägre ljudnivå i kupén. Det vanligaste problemet enligt vad jag förstått är väl klonkande ljud från framvagnen. Lycka till!
Användarvisningsbild
av greeeken
På 01 bilar ska du se upp för gasspjället
Kolla att det är bytt

Framvagns detaljer är ju inte dom bästa på dessa tidiga bilar
länkarmar busningar spindelled ska du kolla på

Ett vanlgit fel på 01 bilar är att när man låser med fjärren så ploppar låset upp på förar sidan.
Kolla så att det går att låsa/låsa upp,, testa et 5-6 ggr.
Personligen tycker 99 är lite fö mkt.
Runt 85-90 vore väll ok.
av perhall
Tycker priset är ok om du får garanti, v-hjul och gillar färgen samt bilen är nygenomgången fin och fullservad. Det dröjer trots allt rätt länge tills de är nere på 60-70 och gamla V70 med 20 000 mil och 2,5 T får man väl fortfarande 70-75 för...
PH
av Fisketorp
Hej igen gott folk. fler än jag som inte kan sova verkar det som =P

Framvagnen är den ungefär samma som tidiagre v70/s70 och 85*?
börjar ju klonka rätt vad det är på de modellerna.

Priset är från en bilfirma så 3mån garanti har man väl hoppas jag=)
tänkte be någon firma kolla igenom bilen efter eventuelt köp.
de fel dem hittar är väl försäljaren skyldig att åtgärda? ex dåliga bärarmar.

Gaspjället har jag också hört talats om, samma på tidigare modeller .
anntar därför att det är samma motor i dessa bilar?

Lustigt fel med fjärren dok inte om man råkar ut för det=P

Får se vad som händer imorgon, ska bli kul att se vad dem vill ge för min 855a från 94a 25tusen mil som läcker olja =P

//Martin
av Fisketorp
Föresten sitter och läser lite om automatisk nivåreglering.

är det något som fungerar tillfredställande?
något som krånglar mycket?
dyrt att byta ut?
Går det att byta mot vanliga fjädrar/stötdämpare när/om detpajar?

Tycker det börjar bli för mycket elektronik i bilarna, kanske dags att spana efter Amazon igen =P
Användarvisningsbild
av greeeken
Om priset är från bilfirma är de väldigt ok
Du får trotts allt lite garanti på bilen så det är bra.
av sparwen
Fisketorp skrev: Priset är från en bilfirma så 3mån garanti har man väl hoppas jag=)
//Martin
Lite Offtopic men ändå inte. Vad de än säger så har du sex månaders garanti, fel som dyker upp inom den perioden ska firman åtgärda. Fel som dyker upp efter ett halvår (upp till ett år) ska även firman åtgärda om det är fel som var från när du köpte bilen. Kan vara bra att veta.
av Fisketorp
sparwen skrev:
Fisketorp skrev: Priset är från en bilfirma så 3mån garanti har man väl hoppas jag=)
//Martin
Lite Offtopic men ändå inte. Vad de än säger så har du sex månaders garanti, fel som dyker upp inom den perioden ska firman åtgärda. Fel som dyker upp efter ett halvår (upp till ett år) ska även firman åtgärda om det är fel som var från när du köpte bilen. Kan vara bra att veta.
mm läste detta på blockets volvoköpguide.
dok fattade jag det som så att det som gäller utgår ifrån garantipapperen vilka man ska läsa igenom noga innan köp.

trist väder att prova bil i men det får duga =P

tackar för alla svaren får se vart det bärhän med bilköp eller inte, man ska ju inte gäckta men bilen verkar snygg med färg osv är den bra skött slår vi nog till då volvos bra erbjudande går ut på måndag

//Martin
av Fisketorp
Godagens gott folk.

var uppe i Säffle idag och kollade på v70`n det blev inget köp, kollade på en annan dok 140hk som var riktigt fin men 140hk kändes lite klent.

Här är bilder på den som vi tänkte kika på från början
http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?id=E1 ... andtbiltot
Ser riktigt bra ut på bild gillar det silvriga.

visade sig dok att det var självlackat= inte så snyggt på nära håll, samt 100tals stenskott i huv och lte på taket.
övrigt tyckte jag den såg bra ut, bromsar såg fina ut, motor någorlunda rent och fint.

Reagerade dok på att båda v70arna kändes välldigt sega/trgöa i växelspaken inte så att det var svårt att få i växel men välldigt segt mot jag är van vid på 855a och s70.

Ska det vara så? bilen var ej startad kanske värt att nämna=)

Fick lite dåliga vibbar av säljaren verkade kunna säga vad som helst bara han fick sålt en bil men så kanske alla är. första gången jag går till bilirma =)

På 140hk stod det lite bra att veta i besiktningspapperen, bla tyckte jag skivorna bak vart typ slut, samt glapp i något i framvagnen.

är inte detta något man ska kräva att bilfirman åtgärda ifall man köpe bilen eller kommer på det efter köp?

Nu är det ju stängt för nyår så då hinner det bra erbjudandet gå ut, dok verkar det som gratis helförsäkring gäller till mars
ska nog spana bil till veckan igen.

tackar för alla svaren iallafall
gott nytt år på er
mvh//Martin
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]