Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har ju kört min 745-a i 15 år på E85 och innan dess körde jag farsans gamla 144 på E85 tills den "gick hädan" (såldes som reservdel). Frugans Subaru XV är ju en Flexifuel. Det har börjat dyka upp flera annonser om Flexifuel konvertering. 2022 började visst regeringen "sponsa" ombyggnad, men ingenting större verkar ha hänt...... varför är det så trögt med etanoldrift???? Frugan vägrar t.ex köra på E85, "det är bökigt"....... Ok den drar 1 dl mer per mil, men vadå?? Lite miljötänkande kan man väl begära. Jag har byggt om 745-an "efter eget huvud" men funderar på att köpa en modern ombyggnadssats för att slippa "ställa om" motorn mellan sommar och vinterbränsle.

https://eflexfuel.com/se?gad_source=1&g ... pXEALw_wcB

I just found this on AliExpress:
1 744,50kr | E85 4cyl bioethanol converter Auto conversion kit Flex Fuel ethanol alternative with Cold Start Asst. biofuel e85, ethanol car
https://a.aliexpress.com/_EQOycPc
Det blir ingen miljöeffekt av att köra på etanol dels eftersom mestadelen av etanolen importeras och görs av palmolja som tranporteras hit från andra sida jorden, sen så gör ju inte heller etanolinblandningen i vanlig bensin heller inte någon skillnad eftersom det enda som händer är att bilen drar mera soppa men .med samma avgasresultat vid mätning , så är det iallafall på min V70.
Bensinen kommer ju inte från marken där pumpen står, om jag förstått rätt (OBS ironi). Så det borde ju rent miljömässigt löna sig om fler kör på E85.
Etanol på palmolja har jag inte hört innan.....
Hittat "på nätet"
Etanol kan produceras från palmolja, men det är inte den vanligaste råvaran för etanolproduktion i Sverige. Palmolja används främst som råvara för biodrivmedel som HVO. Även om palmolja kan vara en del av HVO-produktionen, är det inte en vanlig ingrediens i etanol som produceras i Sverige, och det finns producenter som fokuserar på att undvika palmolja helt.
Svensk etanolproduktion:
I Sverige är den vanligaste råvaran för etanolproduktion spannmål och socker.
Många seglivade myter är det. Det som skulle få folk att tanka mer etanol är att det blir billigare alternativet mot bensin. Själv kör jag två flex-fuel bilar och har kört på både E85 och BF95. Just nu blir det inte lönsamt med E85 och därför väljer jag att tanka bensin. Mesta körningen blir med elbilen, så har bidragit med bra miljöval ändå.
Den mängd etanol som produceras räcker för att ersätta några enstaka procent av oljan. Om etanolen används till relativt få bilar som körs på E85 eller väldigt många som körs på E10 har ingen egentlig betydelse ur ett helhetsperspektiv. Försöker man öka etanolproduktionen globalt så blir det i direkt konkurrens med livsmedelsproduktion, det är ingen bra idé.
Erik Å skrev:Försöker man öka etanolproduktionen globalt så blir det i direkt konkurrens med livsmedelsproduktion, det är ingen bra idé.
Men om man verkligen vill tillverka och sälja etanol till biobränsle kan man odla upp all den åkermark som nu ligger i träda så konkurrerar man inte med maten. Eller ännu bättre, gör bränsle istället för vodka. Så får vi kanske en bättre (nyktrare) trafikmiljö....... Nä, det där med att ställa olika saker mot varandra är sällan en bra idé. Det är ändå priset som avgör. Utom för mig då som när det började säljas etanol byggde om farsans gamla 144 till etanoldrift bara för att jag kunde göra det. Som bonus slapp jag hälla i en massa tillsatser för att inte ventilsätena skulle slitas ut i förtid
Ja, idén om att köra på lokalproducerat är ju bara positiv, istället för att frakta olja från ofta sämre källor. Desto fler elbilar och elektriska småmaskiner som tar över desto mer räcker etanolen till också.

GDI (Mitsubishi) var väl den första &quo[…]

Bensindoft utanför bil

Angående ditt laddningsproblem, jag har samm[…]

Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]