- Igår, 18:21
#1613841
Erik Å skrev: ↑mån 21 jul 2025, 17:23 Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillnad, drar motorn i sig luft som är 40-50 grader varm så ökar knackningsbenägenheten. Finns det inget turbotryck att begränsa så kommer motorstyrningen att tvingas sänka tändningen och då rasar verkningsgraden.Motorn borde dra mindre med 98 oktan än 95 oktan för energin är 9,2 respektive 8,9 kWh per liter, fast detta är inom felmarginalen....
Det finns många rykten på nätet om att motorer drar mindre bränsle på 98 men andra som testat säger sig inte se någon skillnad.
Det kanske bara stämmer om man bor i någon varm klimatzon eller råkar ut för extrem värmebölja
Volvos sugmotorer (bensin) byggda runt millenieskiftet har luftblandningsspjäll med vaxtermostat som åldras och då blir insugsluften allt varmare för varje år som går. Billigare att fixa detta än att åka på 98 oktan![]()