Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Hoppas att jag lagt tråden rätt.

För ett år sedan köpte jag S80:n. Magnetkopplingen till AC gav upp omgående. Tog en magnetkoppling från en trasig bil. Denna gav upp efter några mil. Det jag menar med att ge upp är den helt och hållet slutar snurrar och remmen slirar.

Köpte ny rem som var kortare och kopplade bort AC:n. Nu är det varmt. Skulle vara skönt med AC. Sökte på reservdelar samt att fylla på gas. Läste att fyller man på med läckagemedel fördärvas systemet och en del verkstäder inte vill göra service om det finns läckagemedel i systemet. Nu till min fråga.

Hur upptäcker man att det finns läckagemedel i systemet? Skruva isär systemet? Det är ju en gammal bil och vet inte vad tidigare ägare har gjort.
FredrikVolvo skrev: Idag, 13:18 .. Läste att fyller man på med läckagemedel fördärvas systemet och en del verkstäder inte vill göra service om det finns läckagemedel i systemet.
What, menar du UV-fluorescerande spårmedel? Sånt var min V70 -00 laddad med från fabrik. Däremot fanns ingen olja i systemet så packboxen på kompressorn gick jättetrögt. Detta nötte antagligen ner kopplingen i förtid. Fixat vid ac-service först efter 20 år och två shimsningar :-)

Eller avser läckagemedel nåt i stil med kylartätning fast för AC? Då kan jag förstå ;-)

Har det funnits läckor så lär du se UV-fluorescens om du lyser med en uv-ficklampa. Evaporatorn brukar vara svår att komma åt dock. Kondensorn är den som sitter längst fram framför kylaren. Extremt utsatt läge för stenskott :-/
Torkfiltret kan det rosta hål på. Brukar sitta långt ner på endera sidan av kylaren
Tack för ditt svar. Jag tänker på sådana "gör det själv" satser 3in1; Köldmedium, olja och tätningsmedel. Läst att det fördärvar systemet. Frestande att testa men när man läser att det fördärvar hela systemet. Tänk om någon provat innan, då känns det meningslöst att försöka laga systemet.

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]