Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har en Volvo V70 (årsmodell 2006) med D5-dieselmotor med ECU-spärr. Allt började med att bilen dog när jag körde nerför en backe. Precis när vägen planade ut, kändes det som att det "dunstade till", ABS-lampan började lysa och bilen stannade.

När jag försökte starta bilen igen gick det inte direkt. Jag var tvungen att vrida nyckeln till "0"-läget och sen starta om. Efter en stunds körning slutade ABS-lampan att lysa. Jag tänkte inte så mycket mer på det och trodde det kanske var en felsignal från ABS-sensorn, typ en sten som flugit upp.

Några dagar senare hände samma sak igen, den här gången efter en rondell. Samma symtom: bilen dog och ABS-lampan tändes.

Sedan dess har problemen blivit värre. För en vecka sedan var jag ute och körde med en kompis. När vi skulle svänga för att åka hem dog bilen helt. Den vägrade starta – inte ens startmotorn gick igång. Jag ringde farsan som kom och kollade. Han lät bilen stå med tändningen på en stund, sen försökte han starta, och då gick den igång – men dog direkt. Efter några försök lyckades han hålla motorn igång genom att varva den. Då kunde vi köra hem, och ABS-lampan slocknade igen.

Vi misstänkte att det kunde vara problem med bränslefiltret eller bränslepumpen, så vi bytte bränslefiltret. Men bilen dog igen – exakt på samma ställe som tidigare, efter en viss sväng, och ABS-lampan tändes strax innan. Dock startade bilen utan problem den gången, så vi körde hem igen.

Nästa misstanke var styrvinkelsensorn, eftersom ratten måste hållas snett för att bilen ska gå rakt (dvs. den behöver hjulinställning). Vi trodde ECU:n spärrade bilen på grund av att den "tror" att bilen manipulerats. Vi bytte därför styrvinkelsensorn och provkörde. Men när vi kom till samma plats dog bilen igen – ABS-lampan blinkade till, och bilen dog.

Den här gången startade bilen inte alls, inte ens efter att vi väntade på tändningen. Ibland startade den, men dog direkt. Vi testade att varva upp motorn, men den dog ändå. Vår diagnosplatta visade att ECM nekar start.

Vi testade till slut att vrida ratten aggressivt åt höger – då kunde bilen starta igen. Genom att gasa upp till 3000 varv lyckades vi hålla den igång och köra hem.

Sammanfattning:

Bilen dör ofta i samband med sväng, speciellt på samma plats.

ABS-lampan lyser strax innan bilen dör.

Startproblem – ibland vägrar den starta helt.

Problemen har blivit värre över tid.

Felkoder: UEM, SAS, och CEM nämns i diagnosen.

Har ni några idéer om vad detta kan vara? Kan det ha något med att vi har installerat ljud i bilen?
Hoppas texten är lättare att läsa denna gång.
// Linnéa
Det kan ju vara bränslepumpen nere i tanken som är dålig/kass, då brukar det bli problem när man kör i rondeller. Att varningslampor tänds när motorn stannar under körning är normalt, det blir ju samma som när man ska starta bilen från början.
Vrid startnyckeln från läge 0 till läge II, då skall ett surrande ljud höras vid vänster bakhjul i ca 10 sekunder. Är det helt tyst har pumpen i bränsletanken troligen pajat.

E85 har dessutom lägre energiinnehåll […]

Jag har reklamerat fläkten från Trodo o[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Köldmediebrist eller reglerventilen på […]

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]