Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvorullar
#1613573
Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil efter att jag bytt till en eftermarknadslambda. Den gamla originalsonden var helt svart när jag tog ur den. Bilen drar mycket bränsle.

Jag lossade eftermarknadslambdan, och den var också helt svart. Jag rengjorde den, och nu är lampan släckt igen – men det kan bero på att batterikabeln varit urkopplad? Så jag vet inte säkert om felet är åtgärdat.

Följande delar byttes samtidigt som lambdan:

Luftfilter
Tändstift
Fördelare och rotor
När jag kopplar loss elkabeln till luftmassesensorn går bilen sämre, så den verkar reagera som den ska.
#1613748
Har rengjort luftmassesensorns trådar med rengöringsmedel för detta ändamål. Kan den vara dålig ändå? Behöver den bytas efter ett visst antal mil? Bilen har gått ca 35000
Senast redigerad av 3 volvorullar, redigerad totalt 0 gång.
#1613776
Ja den sotar stift och sensor rejält. Sprayat startgas runt insuget utan märkbar påverkan. Vakumslangarna bytte jag förra året till någon silikonvariant och dom är fräscha. Osäker på om jag bytt alla, någon speciell man ska ha koll på?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1613785
När "lambdalampan" lyser så betyder inte det att lambdasonden är trasig. Lampan kallas av Volvo för "Miljölampa" och lyser när avgasreningssystemet inte klarar av att hålla lagstadgade avgasvärden på på rätt nivå. Det kan vara många orsaker, men oftast är det inte själva Lambdasonden som är felet
Användarvisningsbild
av White
#1613800
volvorullar skrev:Ja den sotar stift och sensor rejält. Sprayat startgas runt insuget utan märkbar påverkan. Vakumslangarna bytte jag förra året till någon silikonvariant och dom är fräscha. Osäker på om jag bytt alla, någon speciell man ska ha koll på?
Kolla insugspackningen noga. Det behövs inte så mycket skada på den förrän motorn ska gå riktigt fett.

Slangarna kan vara riktigt torrspruckna vilken som av dom, men har du bytt är det nog knappast något sådant...
#1613806
White skrev:Kolla insugspackningen noga. Det behövs inte så mycket skada på den förrän motorn ska gå riktigt fett.

Slangarna kan vara riktigt torrspruckna vilken som av dom, men har du bytt är det nog knappast något sådant...
Precis. Det måste vara (absolut) helt tätt mellan LMM och Lambdasonden så det inte kommer in tjyvluft. Det gäller även vevhusventilation, tomgångsmotor, och annat kopplat till insug och avgasrör. Läs av felkoder, skriv upp och radera koderna och kör till lampan tänds. Läs av, skriv upp och jämför. Ibland tänds den så fort motorn blir varm, ibland kan det ta flera mil.
av volvorullar
#1613811
White skrev: Idag, 05:15
volvorullar skrev:Ja den sotar stift och sensor rejält. Sprayat startgas runt insuget utan märkbar påverkan. Vakumslangarna bytte jag förra året till någon silikonvariant och dom är fräscha. Osäker på om jag bytt alla, någon speciell man ska ha koll på?
Kolla insugspackningen noga. Det behövs inte så mycket skada på den förrän motorn ska gå riktigt fett.

Slangarna kan vara riktigt torrspruckna vilken som av dom, men har du bytt är det nog knappast något sådant...
Enda vakumslangen som ej är bytt är den som går in i kupén till instrumenthuset. Funktionen är dock intakt

I ett sådant här läge är det […]

Reparera läckande AC

Går väl kanske att fixa något n[…]

Lambdalampan lyser

Ja den sotar stift och sensor rejält. Spra[…]

Jag har en V70 gen 1 årsmodell 00 med ett de[…]