Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvorullar
Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil efter att jag bytt till en eftermarknadslambda. Den gamla originalsonden var helt svart när jag tog ur den. Bilen drar mycket bränsle.

Jag lossade eftermarknadslambdan, och den var också helt svart. Jag rengjorde den, och nu är lampan släckt igen – men det kan bero på att batterikabeln varit urkopplad? Så jag vet inte säkert om felet är åtgärdat.

Följande delar byttes samtidigt som lambdan:

Luftfilter
Tändstift
Fördelare och rotor
När jag kopplar loss elkabeln till luftmassesensorn går bilen sämre, så den verkar reagera som den ska.
Har rengjort luftmassesensorns trådar med rengöringsmedel för detta ändamål. Kan den vara dålig ändå? Behöver den bytas efter ett visst antal mil? Bilen har gått ca 35000
Senast redigerad av 3 volvorullar, redigerad totalt 0 gång.
Ja den sotar stift och sensor rejält. Sprayat startgas runt insuget utan märkbar påverkan. Vakumslangarna bytte jag förra året till någon silikonvariant och dom är fräscha. Osäker på om jag bytt alla, någon speciell man ska ha koll på?
Användarvisningsbild
av lennarte
När "lambdalampan" lyser så betyder inte det att lambdasonden är trasig. Lampan kallas av Volvo för "Miljölampa" och lyser när avgasreningssystemet inte klarar av att hålla lagstadgade avgasvärden på på rätt nivå. Det kan vara många orsaker, men oftast är det inte själva Lambdasonden som är felet
Lambdalampan lyser

När "lambdalampan" lyser så b[…]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]