Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grest
#1613577
Hej. Jag är ny här på forumet, så rätta mig om jag lägger min tråd fel.
Har en V70N 2005 2,5T med variabla kamaxlar både insug och avgas. Motornummer: b5254t2. Kamrem, spännare, löphjul, vattenpump, byttes efter konstens alla regler. Vev och kamdrev ställdes in på markeringarna. Nu är problemet att VVT dreven rör sig ut och in och jag kan med handkraft flytta dreven i längsled mot toppen. Motorn går att få igång men går inte rent. Efter några uppstarter så vill den inte starta. Min fråga är. Ska dreven bete sig så eller är det fel på VVT dreven?
av Storfot
#1613631
Jag är ingen expert, så ta inte detta för en absolut sanning.
Nej VVT:erna ska inte glappa så. Men det är väl vanligt när de är slitna. Men det brukar nog inte leda till de problem du märker utan visar sig väl främst som oljeläckage.
Ställt efter markeringarna - men stämmer markeringarna? D.v.s. står de likadant som innan bytet? (Vilket inte heller är en garanti för att de står perfekt.) Och tänk på att VVT:erna gör att markeringarna blir olika beroende på hur du drar runt motorn/remmen.
Det låter som du behöver nya VVT:er (=dyrt) och sedan göra en "riktig" inställning med låsverktyg.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1613645
Var det inte någon här som hade ett sprillans nytt VVT-drev som glappade märkbart axiellt? Så det är tydligen så redan från start. Startvägran tror jag inte beror på VVT, de kan bara vrida fram kamaxlarna några få grader. Rimligen bör det gå att köra i båda lägena även om man inte får optimeringen på effekt respektive ekonomi. Sen bör du få felkod iallafall på insugskammen om VVT:n inte gör rätt.
Har aldrig kollat axialglappet på min egen bil.. Läcker VVT:n inte olja är det nog inget att oroa sig över. Har faktiskt sett att ena remskivan blir lite kladdig på insidan på min bil trots att den bara gått 66k :-D
av Storfot
#1613735
Erik Å skrev:Var det inte någon här som hade ett sprillans nytt VVT-drev som glappade märkbart axiellt? Så det är tydligen så redan från start.
Det kan ha varit jag. Men det glappet var annorlunda. Den nya glappade när det var löst men inget när det var monterat. Den gamla glappade oavsett. (Men var inte lika uppenbart när remmen var monterad som när den var av.) Jag tror det var på insugssidan. På avgassidan bytte jag till en begagnad VVT och den har jag för mig inte glappade varken lös eller monterad. Så lite oklart vad som egentligen är normalt.

Har du kontrollerat det grå huvudreläet[…]

En till i kören… Jag har också […]

Kabel för Startbatteri

Det är matningen till bilens BMS (Battery Man[…]

V70 D3 2016 bra köp?

Dom flesta d3/d4 vea är nog ok men om du hi[…]