Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj
Jag har en XC90 T8 TwEn AWD 407 hk, Inscription, från 2017. Bilen har cirka 13.000 mil och är i mycket fint skick. Jag har funderat länge på att sälja den och köpa samma modell samma utrustning fast nyare (typ....2023, 2024...). Min partner envisas dock med att 'man förlorar pengar varje gång när man säljer en bil', och håller fast vid det.
Jag skulle kunna sälja bilen för cirka 420.000 och köpa en ny för kanske 650-700.000, med ganska få mil. Jag tänker att min bil är mycket påkostad och fin men börjar bli äldre, kommer kosta en hel del pengar i reparationer och byten.... Vill helst ha nybilsgaranti och dyl, och slippa krångel. Tänker även att om 1 år är bilen 9 år gammal och kanske passerat 14000 mil, och då får jag kanske 350.000 kr. Är det bättre att avvakta eller är det smartare att sälja nu när jag kan få rätt så bra pris för bilen? Alltså har jag eller min man rätt? :-D
Värdeminskningen går allt långsammare ju äldre bilen går. Det är nästan alltid ekonomiskt fördelaktigt att köra ett år till, även när man redan gjort det. Detta gäller i ännu högre grad om man vill ha en bil med mycket extra utrustning.
De senaste gångerna jag skaffat en nyare bil var efter 49000 respektive 42000 mil. Då är de fortfarande billigare att ha än en ny, men man får räkna med att ett och annat havererar för att det är utslitet. Behöver man då bilen ofta (köra till jobbet) blir det för osäkert att bara ha en sådan bil. När jag hade den som jag slutade använda vid 50000 mil hade jag en till. Då kunde jag köra med den när den andra stod still en vecka på gården för byte av bränslepump eller startmotor eller vad det kunde vara som ger upp när man kört så långt.

Sen undrar jag om du inte överskattar försäljningspriset lite. Jag köpte själv en Inscription från 2019, med 15000 mil, för 370000 förra året.
Billigare att behålla den i nuläget. Den värdeminskningen kommer inte en eller några få reparationer upp i. Oftast upptäcks de vid service i så fall och kan som regel bytas då. De saker som kommer är inte speciellt dyra som regel. Behåll till säg 10 år eller 20 000 mil iaf, ta Volvia med förlängd maskinskada så har du det du önskar och hon får vad hon vill med
Att sälja en bil som är problemfri, bara för att sedan lägga ut mer pengar på att köpa en nyare bil utan problem... det låter inte helt ekonomiskt.

Din bil bör vara avbetald och kommer att kunna köras bra många mil innan den ens börjar bli sliten.
Att man behöver byta ut slitdelar är ju helt naturligt.
Reparera läckande AC

Bestämt mig för att fixa min manuella AC[…]

Lambdalampan lyser

Har rengjort luftmassesensorns trådar men re[…]

V70 D3 2016 bra köp?

Hej, Är ny till V70II och tänker dä[…]

:-) Har en som jag köpt ny i Ludvika för[…]