Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Herrgw
#1613702
Hej!

Ett bromsproblem har uppstått på min gamla s80 (1999) efter tunga körningar med släp i samband med flytt.

Felet: Vid inbromsning vibrerar/skorrar bromspedalen, bitvis hackande. Skorrandet kan även låta efter att jag har släppt pedalen. Bromskraften i sig upplever jag utöver dessa konstigheter normal, den tar bra och den är ej svampig. Ratten vibrerar inte heller, det är enbart pedalen som skorrar och vibrerar vid inbromsning. Fälgar och bromsok känns inte varma, alltså inget som ligger på under färd.

Jag har provat byta bakre bromsskivor och belägg utan resultat. Jag har även undersökt främre bromssystem och där är skivorna och beläggen fina. Jag bävar lite för att byta oken, då de är dyra. Det är trist att byta saker utan att vara säker på orsaken till problemet. Därav lägger jag ut denna tråd för att ta hjälp av er kunskap, då min inte räcker till. Vad tror ni felet kan vara? Skeva skivor eller kassa ok? Kanske något med huvudbromscylindern?

Mvh
Gustaf
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1613704
Är det ABS som går in och pulsar bromstrycket? Kan upplevas som "skorrande"..
Titta om någon av ABS-kransarna fram har lossnat. Vanligt fel att de rostar och går av. Sånt borde tända ABS-lampan men man vet aldrig.. :-) En lös krans kan får ABS att tro att ett hjul är låst och då börjar den pulsa bromstrycket.
Skivorna kan du kolla om du lyfter ett hjul i taget, lägger en plankbit mellan förarstolens fästram och bromspedalen så att pedalen hålls lite lätt nedtryckt, sen snurrar du hjulet för hand och känner om det är jämn och fin bromsfriktion hela varvet runt.
av Herrgw
#1613706
@Erik Å, Ja det låter som ett bra alternativ. Som du är inne på gällande felmeddelande, så har jag inga på instrumentpanlen. Men jag får kolla på abs-kransarna. Tack för tipset!
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1613707
Det är inte helt ovanligt att skivorna ser helt okej ut på utsidan medan stora rostflagor släpper på baksidan :-/
Sen finns det bilägare som har nött ner de ventilerade skivorna så långt att "ekrarna" mellan luftkanalerna är exponerade. Det är inte bra :-)
Man bör kolla att skivorna inte underskrider tillåten minimitjocklek emellanåt. Om du går in i en webbshop och letar upp skivor till din bil så brukar där stå både tjocklek för ny skiva och "slitagegräns" dvs minsta tillåtna tjocklek
av Herrgw
#1613708
@Erik Å, Jag monterade faktiskt av oken fram för att se hur skivorna såg ut bak och fram, och där hittade jag inget uppseendeväckande!

Jaha, det är en större modell ser ja[…]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]

AC & kylfläkt

Sånt är riktigt tråkigt att r&ari[…]