NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
Dags att byta fästet men blir fundersam att stötta med domkraft och träbit under oljetråget. Det ser ju ut som tunn plåt som inte kommer klara att avlasta kudden under bytet. Stämmer det, eller går det bra att stötta där ändå? Hur har ni andra gjort om ni inte har tillgång till lyftanordning?
av binkie
Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tråget, vet flera som pressat ihop det. Har man en stor domkraft och en gummikudde på så man fördelar vikten samt sätter den lite på sidan av tråget, inte rakt på så går det bra.
Jag gjorde nyss detta, och det är ett rätt lätt byte, glöm inte markera det var det gamla fästet sitter, så du får dit de nya på samma position.
Kan nog vara bra att spruta på 5-56 på muttrarna som sitter på motorsidan, så att inte hela pinnbulten följer med, kan tänka det är en fördel om man har mutter knackare(vilket jag hade).
Jag har sett flera videos på nätet där hela pinnbulten följer med ut, och allt de sen bara skruvar ner pinnbult och mutter i igen, som en skruv, följer allt med bör man nog separera pinnbulten från muttern, och fästa den först i motorfästet, annars finns det nog risk att pinnbult + mutter bottnar i fästet innan man får rätt kämkraft i förbandet.
Jag tog en donkraft, och brädor, men som tidigare sades lyfte jag i kanten på ena sidan av tåget där, flera väggar stöttar upp, det fungerade bra för mig iaf. En gummikudde hade säkert varit bättre,
Nu fixade jag det också. En större regel, 145 X 45 X 500 mm var ypperlig tillsammans med en låg domkraft. Säkert stöd under konsolen där de övre muttrarna fästs samtidigt som den inte kan glida av då hjulhuset håller den på plats. Av med kylvätskebehållaren så man får in och ut fästen.

Regeln kan hamna på en mindre kant någon centimeter ned, var noga att den trycks utåt hjulhuset så den kommer ända upp till hela ytan.
Senast redigerad av 2 sensonic, redigerad totalt 0 gång.
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]