Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

HJÄLP!!

Min sambos Volvo v70 2.4 automat 2008 är helt stendöd. Går inte att låsa upp via fjärrkontrollen. Och inte öppna förardörren med nyckel.

Vill minnas att det ska finnas en vajer vid motorluckan? Men hur kommer jag åt den? Vet att tjejens bror sa något om att det glappade i bromsljuset när vi bromsade bilen. Även stått tänd (bromsljus över natten)

Tänkte kolla bromsljuskontakt + kablage + relä. (Men behöver komma in i själva bilen. ) Som sagt utelåst.

Behöver hjälp omgående!! Vet kanske att man kan ta 12V batteri och kablar via dragkrokskontakten?

Men som sagt behöver hjälp!!
Om det är att komma in i bilen för ladda batteriet! måste du gå in ifrån bak sättet. det gör du från förardörn som du ska ha en nykel till och då ska du kunna öppna bak dörren från förar dörren om du sträker in handen till bakdörren kryp sedan in i baget
Råkade ut för nästan sramma sak. Bilen låstes och stod parkerad en tid. Under tiden laddade batteriet ur. Trodde att det inte skulle bli något "problem" att låsa upp förardörren, Öppna motorhuven och ladda batteriet... (Bakluckan stod för nära väggen för att öppnas)
Men så blev det inte.
Satte nyckelni låset på förardörren och vred om. Knappen åkte upp - men dörren öppnades inte...
Tänkte att knappen inte åkte upp tillräckligt långt...
Gjorde en "glipa" mellan dörr och kaross, samt ögla på en ståltråd och stoppade och försökte dra upp knappen "lite till" - Mina försök misslyckades - knappen kom inte längre upp...

Nästa idé var att komma under bilen och se vad jag kunde hitta...
Lyfte bilen med domkraft och ställde under en pallbock. Lyftde bort vänsterframhjul för att lättare komma under bilen.
Skruvade sedan bort plasten under kylaren, där långt upp kunde jag känna vajern till motorhuven - drog i den.

Klick och motorhuven kunde öppnas (och batteriet kunde laddas)
Det som förvånar mig är att nu fungerar nyckeln till föradörren utan problem.. (men tydligen bara med ett fungerande battrei)
Detta är något jag inte försår - hur kan man gjort läsningen på detta sätt? (eller finns något annat underliggande problem?)

Glömde tillägga att detta är en Volvo V70 2.5 awd 2005
Har också råkat ut för detdär.
Ringde en bärgare och så fick vi in en vajer och ryckte i dörröppningsmojängen inifrån.
Hjälpte inte så vi slog in ett bakdörrsfönster och så trixade jag mig in den vägen.
Fick i nyckeln och bilen startade men hastigt så märkt vi att en stor del av elektroniken fått frispel...
Blinkers, helljus och en hel del annat ur spel men den gick att köra så jag körde i den i ett garage och tejpade ihop ett tillfälligt "fönster" av kartong och jesustape och så blev det raka vägen till en verkstad som konstaterade att det var ECM(?) som fått spader.
Funktionen heter "Double Lock" och aktiveras ca 20 s efter att man låst bilen och då bortkopplas de inre dörrhandtagen. Således hjälper det inte att krossa en ruta och försöka att låsa upp bilen med hjälp av inre dörrhandtagen. Det enda sättet att låsa upp bilen är att få spänning på batteriet precis som "vjohnj" och "Albireo" beskriver.
S40 1.8f ac problem

Hade beställt helt fel del, motorkylare ist&a[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]