Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

<t>Hej jag har en v70 niklas 2006 med d5 motor (alltså diesel) och den är ecu spärrad. allt började med att bilen dog efter jag åkte ner för en backe och det dunstar till när backen slutade och det blev en slät väg igen, då började abs lysa och bilen dog. När jag skulle starta bilen igen starta den inte direkt på tändningen utan att jag behövde ställa nyckeln på 0 och sen starta den och efter man hade kört ett tag slutade abs lampan lysa. jag tänkte inget mer på det för jag trodde att det bara hade varit en sten som flugit in och abs sensor hade läst fel. Men några dagar senare var jag i stan igen och det hände igen fast efter en rondell och samma sak hände som första gången och tänkte inte mer på det. Jag trodde att det inte var någon större grej men det har bara blivit värre sen dess. För någon vecka sen så skulle jag åka med killen runt och skulle svänga för att åka hem igen eftersom att jag var rädd för att bilen hade dött på vägen dit och då dog bilen helt, bilen vägrade att starta inte änns startmotorn rullade när man slog på bilen, då ringde jag farsan och han fick komma och kolla. Farsan testade att ha bilen på tändningen en stund och sen starta bilen och det funkade bilen startade men sen dog den lika fort som den starta, men han försökte igen och då testade han att varva bilen stillastående och då dog inte bilen och vi kunde åka hem med bilen igen och abs lampan slutade lysa igen. Efter den dagen blev allt värre. Farsan hade spekulerat och trodde att det va bränslefiltret eller bränslepumpen som krånglade eftersom att bilen inte starta utan att behöva va på tändningen och att den behövde varvas. Så vi bytte filter och vi test körde men nej bilen dog på exakt samma sväng plan som den hade dött på några dagar tidigare och abs lampan lyser 3 sekunder innan bilen dog. Men då startade bilen galant utan några bekymmer och jag körde hem igen. Då trodde vi att det var styrvinkelsensor som krånglade eftersom att jag behöver göra en hjulinställning för att jag måste hålla ratten snett för bilen ska köra rakt och då trodde vi att ecu spärren stängde av bilen för att den tror att jag har manipulerat bilen. Men vi hade helt fel. Vi beställde en ny sensor och installerade den på bilen och drog oss en provkörning. Då kom vi till den svängplanen som bilen hade dött på varje gång och vi tog svängen och såg att abs lysde och sen dog bilen. Men den här gången vi skulle starta bilen så starta den inte alls bilen startade inte änns när man väntade på tändningen men ibland kunde bilen starta men då dog den lika fort som den starta men då testade vi att varva men bilen dog ändå vad vi än gjorde så startade inte bilen. Vi läste på våran diagnos platta och ecm nekade starten. Men vi testade att vrida på ratten som galningar och jätte aggressivt åt höger och då kunde bilen starta och då trycket vi ner gasen till 3000 varv och då gick äntligen bilen och vi körde hem igen. Vad kan det vara vi har ingen aning och den dör bara när man svänger. <br/>
<br/>
Vi har även läst på otofix plattan och då har vi fått upp felkoder UEM och SAS även att CEM har med det här att göra. Har ni någon idé vad detta kan vara?</t>
Jag skulle bara gissa så jag väntar tills proffsen svarar då detta är en komplicerad fel grej. Dock vill jag säga en sak. När du beskriver fel och gör en tråd, skriv gärna korta meningar så det är lättare att förstå. Och använd punkt och komma. Annars blir det så besvärligt att läsa. Jag hoppas någon här orkar läsa och hjälpa dig

Dock inte rödtjut och whisky Skickat fr&ari[…]

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]