- Idag, 03:03
Om du har gas och kompressorn snurrar men du får för lite kyla så är det med största sannolikhet reglerventilen i kompressorn som kärvar och inte reglerar som den ska. Lätt att byta och kostar inte mycket men du måste naturligtvis först tömma ut gasen och sedan vakuumsuga och återfylla gasen vilket man ju helst inte ska göra själv om man inte har kylcert. Hade samma problem själv på min V60 D3 2011 och bytte nyligen reglerventilen och nu har jag bra kyla. Kolla först vilken kompressor du har, kryp under och läs av etiketten, min var en Sanden PXC16. Köpte reglerventilen billigast på Aeromotors.se, ACAuto AC-025D09 320 kr + frakt (om du går till ac verkstad vill de byta hela kompressorn för 12-13000 kr !) När du tömt systemet kryper du under motorn och lossar de 3 långa skruvarna som håller kompressorn, drar ned den och låter den hänga i slangarna (innan har du tagit av remmarna som du förslagsvis byter till nya). Du ser då reglerventilen. Lossa elkontakten, ta bort låsringen (du behöver en låsringstång invändig) sedan tar du 2 skruvmejslar och bänder från 2 håll på elkontakten så ventilen kommer ut med ett "plopp". Montera i omvänd ordning, vakuumsug och fyll gas.