Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gustavib
V70 årsmodell 04.
Under färd "dör" alla instrument. Blinkers, farthållare och kanske fler funktioner fungerar ej.
Radio, fläkt fungerar. I övrigt funkar bilen.
När man stannar bilen, väntar någon sekund, då kan man starta bilen och allt fungerar igen.

Idag kollade jag batteriet, alla funktioner avstängda. Bilen drar 3,8A ur batteriet.
Jag har fått ladda batteriet ofta i vinter, trodde på dåligt batteriet. Något tipps om vad som är fel?
Ingemar
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du förstärkare till stereon.?? Där hittade jag felet en gång för länge sedan.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kolla om det finns några aktiva eller lagrade felkoder, kan ju hjälpa till att ringa in felet.
Låter väl som misstänkt CEM-fel annars
Du kan ju prova att rycka ur säkringar en i taget samtidigt som du mäter strömförbrukningen för att se vad det är som drar ström. Nu finns väl risken att elsystemet aldrig går ner i "abandoned"-sovläget pga fel i någon styrenhet. Det räcker med att en enda enhet vägrar gå ner i sovläge och i stället pladdrar strunt på CAN-bussarna så håller det hela bilen vaken och i princip alla styrenheter drar ström. Tänk på att från att man tar ur nyckeln tar det ca 10 minuter innan all elektronik stängt ner, strömförbrukningen sjunger stegvis under denna tid.

Trasig likriktarbrygga i generatorn kan göra att den drar ström i avstängd bil samtidigt som generatorn laddar dåligt när man kör. Generatorn är kopplad direkt till batteriet utan säkring.

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]