NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har provat reservnyckeln, då jag tänkte med vajsing med nyckel kunde föreligga utan lösning på problemet, batteriet är ok och mätte till 13,6 - som är tillräckligt. Klickar? När man stoppar i nyckeln klickar det för rattlåset sen vrider man då klickar inget, lampor lyser etc - men död och felmeddelandet ”Startspärr: Gör nytt startförsök”
Sätt i nyckeln, knacka med en gummiklubba på nyckeln, kan hjälpa men jag tror det inte eftersom startspärren låst alltihop, hade samma probelm i våras, grejen är att det endast är volvo som kan hjälpa dig att få ur startspärren och i detta fall är troligen tändningslåset kört, vilket inte är ovanligt tydligen på dessa bilar. Bärgning-volvo-nytt tändningslås-ut o kör igen
Hej! Har precis samma med min bil. Hittade du felet? Bilen har varit avställd och inte använd i ca 2 år. Har Biltemas felkodsläsare och de jag kan tänka mig kan ha koppling till mitt problem är CEM-DE42, Communication with CRM Control Module. Signal missing. Men vet inte.
Samma läge här.

C30 -08 2,0d
Bytte batteri i bilen då det gamla var dåligt.. den snurrade någon gång på starten med det gamla med startkablar på, men efter batteribytet står det startspärr hela tiden :(

Sätter i nyckel. Bzz, i ratten, tändning på, allt ser ok ut.

Inget svar på läge 3, bara meddelande Startspärr, försök igen.

Frågor:
Vad kostar det att koda/nollställa inmobilizer på ett ungefär på volvo? Alltså kostar det 1k, eller 5k, eller 10k ungefär.

Vad är the usual suspects?

Tändningslås, men då borde den väl varna för typ felaktig nyckel? eller finns det en magnetring (likt s70?) ?

Kopplade ur och in el-station (CEM/ECM?) under handskfacket. Inget fel där...möjligtvis ett varmt relä, men osäker. kretskort ser bra ut vad jag kan se.

Nej, jag har ingen aning. Den är till salu iaf...men hade ju varit bra om den startat....är en Summun så allt är bättre i den än min 1,6d drive :) men den har stått i 2 år.

@Kaffeslurk , Är det u en storstad så […]

Jag var och provade Polestar 2 performance idag. J[…]

Ljud från koppling

Tja, jag har en 940 -93 b230fd, var och sladdade p[…]

Nej det kan inte byggas upp något under/&oum[…]