- Igår, 17:07
#1613151
Hej!
Behöver råd och tips från er!
S80 diesel 2014 med automatik växellåda, har gått endast 9900mil. När jag växel in i drive så har det börjat kännas en hackigt ljud ”hopp”. Det kommer bara när det växlas in i Drive, inget i övriga!
Väl i drive så är allt normalt och växlingen fungerar helt som det ska.
Har dock inte märkt någon skillnad mellan kalt eller varm bil.
När jag googlade om det fick jag följande:
”klassiskt problem med automatlådan i din Volvo S80 från 2014. Att bilen "hoppar till" eller att det hörs ett högt ljud när du lägger i "Drive" indikerar ofta att växellådan inte kopplar in mjukt som den ska.”
Hade bilen på besiktningen och gjorde E-diagnos också och fick växellåda felkod P089500.
Googlade vidare med hjälp av felkoden och fick följande:
” Om en eller flera solenoider fastnar, blir tröga eller om det finns slitage i ventilhuset, kan oljeflödet bli felaktigt. Detta leder till att växellådan inte kan reglera trycket för att växla smidigt, vilket gör att växlingen sker för snabbt och därmed "hoppar" eller rycker.”
Och rekommenderar flushing / oljebyte i växellådan och eventuellt / troligtvis även byte av ventilhuset.
Har någon annan haft liknande klassiska problemet och hjälpte det med flushing eller behövde ni göra mer?
Stort tack på förhand
Behöver råd och tips från er!
S80 diesel 2014 med automatik växellåda, har gått endast 9900mil. När jag växel in i drive så har det börjat kännas en hackigt ljud ”hopp”. Det kommer bara när det växlas in i Drive, inget i övriga!
Väl i drive så är allt normalt och växlingen fungerar helt som det ska.
Har dock inte märkt någon skillnad mellan kalt eller varm bil.
När jag googlade om det fick jag följande:
”klassiskt problem med automatlådan i din Volvo S80 från 2014. Att bilen "hoppar till" eller att det hörs ett högt ljud när du lägger i "Drive" indikerar ofta att växellådan inte kopplar in mjukt som den ska.”
Hade bilen på besiktningen och gjorde E-diagnos också och fick växellåda felkod P089500.
Googlade vidare med hjälp av felkoden och fick följande:
” Om en eller flera solenoider fastnar, blir tröga eller om det finns slitage i ventilhuset, kan oljeflödet bli felaktigt. Detta leder till att växellådan inte kan reglera trycket för att växla smidigt, vilket gör att växlingen sker för snabbt och därmed "hoppar" eller rycker.”
Och rekommenderar flushing / oljebyte i växellådan och eventuellt / troligtvis även byte av ventilhuset.
Har någon annan haft liknande klassiska problemet och hjälpte det med flushing eller behövde ni göra mer?
Stort tack på förhand