Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har tagit loss laddningsregulatorn och kolen ser tyvärr blanka ut på kontaktytan. Kolen är lite olika i längd. Den kortaste är 4mm lång. Är detta för kort för tillförlitlig kontakt? Båda är som sagt var lika blanka. Går det att mäta upp regulatorn eller är det bara att köpa ny och hoppas?

@sicnarf
På min 06a satt det en mutter som håller den tjocka röda kabeln och en mutter till under denna. Ytterligare satt de en synlig mutter ett par cm ovanför. För att få plats med mina stora händer tog jag bort kylarfläkten. Den sitter bara med två skruvar i ovankant, en skruv som håller ett fäste till ett kontaktstycke samt elanslutningen till fläkten. Jag fick klippa några buntband så det är ju bra att komma ihåg hur allt var draget. Sedan lyfte jag försiktigt på plastkåpan på generatorn och då kom jag åt regulatorn. Lossade aldrig på den innersta skruven på kåpan till generatorn. Med fläkten borta finns det faktiskt ganska bra plats att jobba.
Peterv70n1 skrev: ons 09 jul 2025, 21:57 ..Kolen är lite olika i längd. Den kortaste är 4mm lång.
Det låter väldigt lite, är inte nya kol typ 15mm långa?
Jag tror att fjäderkraften tar slut redan några millimeter innan kolen är nere på noll för att inte fjädern ska repa släpringarna. Och finns det inget kontakttryck mellan kol och släpring så upphör magnetiseringsströmmen. Nada laddning med andra ord
Du har nog rätt. De bilder jag sett på nya laddningsregulatorer har absolut mycket längre kol så fjädertrycket på min är ju klart svagare. Konstigt att det slutade fungera bara för att bilen har stått stilla. Jag byter regulator och hoppas på det bästa.
Peterv70n1 skrev: ons 09 jul 2025, 23:06 .. Konstigt att det slutade fungera bara för att bilen har stått stilla. Jag byter regulator och hoppas på det bästa.
Släpringarna lär ha dragit på sig oxid när den stod still och med noll tryck på kolen orkar de väl inte nöta igenom oxidskiktet?
Passa på att inspektera släpringarna när du tar ur regulatorn. Man kan putsa upp dem med fint (typ 800-1200) slippapper medan man snurrar generatoraxeln. Rätt riskabelt att ha motorn igång och stoppa in fingrarna, betydligt säkrare att lyfta remmen och snurra generatorn för hand.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.

Man kan ju tejpa på utsidan runt kanterna p&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Idag har jag svetsat fast reparationen, fast jag s[…]

Vad är det för fläckar?

@Bilblind ,Är det hos en bilhandlare. Ett ti[…]

Volvo s70 1998 problem med luften

När bytte du bränslefilter sist, glö[…]