Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har tagit loss laddningsregulatorn och kolen ser tyvärr blanka ut på kontaktytan. Kolen är lite olika i längd. Den kortaste är 4mm lång. Är detta för kort för tillförlitlig kontakt? Båda är som sagt var lika blanka. Går det att mäta upp regulatorn eller är det bara att köpa ny och hoppas?

@sicnarf
På min 06a satt det en mutter som håller den tjocka röda kabeln och en mutter till under denna. Ytterligare satt de en synlig mutter ett par cm ovanför. För att få plats med mina stora händer tog jag bort kylarfläkten. Den sitter bara med två skruvar i ovankant, en skruv som håller ett fäste till ett kontaktstycke samt elanslutningen till fläkten. Jag fick klippa några buntband så det är ju bra att komma ihåg hur allt var draget. Sedan lyfte jag försiktigt på plastkåpan på generatorn och då kom jag åt regulatorn. Lossade aldrig på den innersta skruven på kåpan till generatorn. Med fläkten borta finns det faktiskt ganska bra plats att jobba.
Peterv70n1 skrev: Igår, 21:57 ..Kolen är lite olika i längd. Den kortaste är 4mm lång.
Det låter väldigt lite, är inte nya kol typ 15mm långa?
Jag tror att fjäderkraften tar slut redan några millimeter innan kolen är nere på noll för att inte fjädern ska repa släpringarna. Och finns det inget kontakttryck mellan kol och släpring så upphör magnetiseringsströmmen. Nada laddning med andra ord

Denna verkstad borde kunna hjälpa dig och &au[…]

Vilken ratt är detta??

Tack för alla snabba bra svar.

För mej hjälpte det att ta bort alla hj[…]

Det beror på vilken bil man har. Den ä[…]