- Idag, 09:39
#1612910
Har en ny uppsättning Goodyear eagle F1 255/40/19 XL för i år på min V90 B4 -22, framhjulsdriven.
Direkt från start hade jag problem med vibrationer runt 120km/h. Eftersom jag läst alla trådar på det här forumet så flyttade jag runt hjulen, var nog med att få dem centrerade osv. Men vibrationerna kvarstod.
Snabbspolning frammåt i tiden; har balanserat om hjulen 2x på Bilia Västerås utan förbättring, tröttnade och åkte till Bilia köping för balansering. De sa att samtliga däck hade mellan 10-30g obalans
Efter det blev det mycket bättre men viss darrning runt 120km/h fanns kvar (ja, jag är känslig).
Har alltså balanserat totalt 4ggr inklusive vid krängning och ingen maskin verkar stämma med den andra…
Alla är överens om att fälgarna inte är vinda. Bilia Västerås noterade lite orundhet, men inget köping sa något om.
Jag testade lite olika däcktryck och vid 3,2bar så försvinner darrningarna helt. Rek däcktryck är ju dock 2,8, men max tryck i däcken är 3,4.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tänka, motverkar däcktrycket orundhet i däcken som gör att det går bra nu? Borde jag sänka trycket och fortsätta jaga balansering?
Ska jag bara köra vidare med 3,2 i däcken och vara nöjd? Känns lite högt faktiskt…
Direkt från start hade jag problem med vibrationer runt 120km/h. Eftersom jag läst alla trådar på det här forumet så flyttade jag runt hjulen, var nog med att få dem centrerade osv. Men vibrationerna kvarstod.
Snabbspolning frammåt i tiden; har balanserat om hjulen 2x på Bilia Västerås utan förbättring, tröttnade och åkte till Bilia köping för balansering. De sa att samtliga däck hade mellan 10-30g obalans

Efter det blev det mycket bättre men viss darrning runt 120km/h fanns kvar (ja, jag är känslig).
Har alltså balanserat totalt 4ggr inklusive vid krängning och ingen maskin verkar stämma med den andra…
Alla är överens om att fälgarna inte är vinda. Bilia Västerås noterade lite orundhet, men inget köping sa något om.
Jag testade lite olika däcktryck och vid 3,2bar så försvinner darrningarna helt. Rek däcktryck är ju dock 2,8, men max tryck i däcken är 3,4.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tänka, motverkar däcktrycket orundhet i däcken som gör att det går bra nu? Borde jag sänka trycket och fortsätta jaga balansering?
Ska jag bara köra vidare med 3,2 i däcken och vara nöjd? Känns lite högt faktiskt…