Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en ny uppsättning Goodyear eagle F1 255/40/19 XL för i år på min V90 B4 -22, framhjulsdriven.

Direkt från start hade jag problem med vibrationer runt 120km/h. Eftersom jag läst alla trådar på det här forumet så flyttade jag runt hjulen, var nog med att få dem centrerade osv. Men vibrationerna kvarstod.

Snabbspolning frammåt i tiden; har balanserat om hjulen 2x på Bilia Västerås utan förbättring, tröttnade och åkte till Bilia köping för balansering. De sa att samtliga däck hade mellan 10-30g obalans :party:
Efter det blev det mycket bättre men viss darrning runt 120km/h fanns kvar (ja, jag är känslig).
Har alltså balanserat totalt 4ggr inklusive vid krängning och ingen maskin verkar stämma med den andra…

Alla är överens om att fälgarna inte är vinda. Bilia Västerås noterade lite orundhet, men inget köping sa något om.

Jag testade lite olika däcktryck och vid 3,2bar så försvinner darrningarna helt. Rek däcktryck är ju dock 2,8, men max tryck i däcken är 3,4.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tänka, motverkar däcktrycket orundhet i däcken som gör att det går bra nu? Borde jag sänka trycket och fortsätta jaga balansering?
Ska jag bara köra vidare med 3,2 i däcken och vara nöjd? Känns lite högt faktiskt…
Har någon av firmorna gjort Road Force balansering? Sån avslöjar konstigheter inne i däcket som inte syns annars
Ja Bilia Västerås har roadforce. Allt grönt enligt i maskinen, men teknikern noterade viss orundhet.

Dock var deras balansering klart sämre än köpings, som har en enklare maskin, så man undrar ju…

Man skulle vilja ha tag på en renodlad däckfirma som har roadforcemaskinen. Men jag vet inte var det finns eller hur jag hittar det. Någon som har tips runt Västerås/Köping?
Det som både däckfirmor och bilägare ofta missar är hur viktig centreringen är. Fälgen måste sitta utan radiellt glapp på navet när man drar fast skruvarna. Skruvarna kan inte fixa upp centreringsfel, de har för mycket glapp i gängorna

Är fälgen blott 0.1mm off-center så motsvarar det ungefär 7 gram balansvikt ute på fälgkanten. Många däckfirmor har sliten kona på sina maskiner, då balanserar de på ett läge som inte följer med till bilen sen så att säga :-)
apettersson skrev: Idag, 09:58 Man skulle vilja ha tag på en renodlad däckfirma som har roadforcemaskinen. Men jag vet inte var det finns eller hur jag hittar det. Någon som har tips runt Västerås/Köping?
Man får ringa runt och fråga om de har Hunter-maskiner. Typiskt så har nystartade ambitiösa däckfirmor köpt sådana, finns sällan hos dem som varit igång i 20+ år :-)
Senast redigerad av 3 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Erik Å skrev: Idag, 10:17 Det som både däckfirmor och bilägare ofta missar är hur viktig centreringen är. Fälgen måste sitta utan radiellt glapp på navet när man drar fast skruvarna.
Är fälgen blott 0.1mm off-center så motsvarar det ungefär 7 gram balansvikt ute på fälgkanten. Många däckfirmor har sliten kona på sina maskiner, då balanserar de på ett läge som inte följer med till bilen sen så att säga :-)
Jag tror exakt samma som dig faktiskt. Av döma av trådar här på forumet verkar ju vissa fälgar ha större navhål än de borde, vilket inte direkt förbättrar förutsättningarna. Det måste ju vara något liknande som händer när alla får så olika resultat… Men hur instruerar man dom att göra rätt? Får väl köpa en roadforce maskin själv snart…

Men, varför blir det isåfall bättre med högt däcktryck?
Däckets resonansfrekvens ändras med olika däcktryck. Du kan råka hamna på en frekvens som inte alls stämmer med ursprungsvibrationerna och därför släcks de ut i tillräcklig utsträckning för att du knappt ska märka dem.
Resonansfrekvensen ändras ju oavsett vad som är grundorsaken. Om fälgen inte är rund lär inget lufttryck du kan få i däcket påverka det. Om däcket är ovalt vet jag inte om det går att pumpa det så hårt att det rundas till av det?
Nej, jag vet inte heller hur jag ska resonera riktigt, därför jag skapade tråden :-D

Bilia västerås hade tid igen först efter semestern. Blir väl att åka dit en tredje gång :bored:
Jag har kollat med andra däckverkstäder häromkring men ingen har roadforce. Om någon vet en bra däckverkstad inom 5mil från Västerås så tipsa mig gärna.
Apropå radiellt glapp mellan fälg och nav, jag åkte ett tag med 2 varv kontorstejp runt navet för att centrera fälgen. Funkade, man får bara se upp så tejpen inte kommer i kläm mellan monteringsytorna, det skulle kunna leda till att hjulet lossar..
Sen "krympte" jag centrumhålen på fälgarna med epoxy i stället, har funkat i många år :-)

Beror ju lite på vilka däck det handla[…]

..Kolen är lite olika i längd. Den kor[…]

Jag har i alla fall sett åtskilliga laddpla[…]

Vilken ratt är detta??

Jag köpte för ca 6 månader sen e[…]