Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joysam skrev:Din svärfar väljer alltså hellre en bil han inte kan starta på vintern, än en bil han i varje fall kommer 15 mil med?

https://www.automotorsport.se/nyheter/v ... terklimat/

Jag förstår att du tänker likadant som svärfar.

Jag väljer hellre en bil som faktiskt kan köras på vintern.

Alla är vi olika men att välja en bil som knappt ens är lämplig som hundkoja eller vedskjul på vintern, det tycker jag är ett märkligt val.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är du medveten om att du länkar till information som gäller GTE för ett par generationer sedan?
Malmstroem skrev:
joysam skrev:Din svärfar väljer alltså hellre en bil han inte kan starta på vintern, än en bil han i varje fall kommer 15 mil med?

https://www.automotorsport.se/nyheter/v ... terklimat/

Jag förstår att du tänker likadant som svärfar.

Jag väljer hellre en bil som faktiskt kan köras på vintern.

Alla är vi olika men att välja en bil som knappt ens är lämplig som hundkoja eller vedskjul på vintern, det tycker jag är ett märkligt val.

Är du medveten om att du länkar till information som gäller GTE för ett par generationer sedan?
Det är ok när du hänvisar till fel bil trots att jag varit tydlig med vilken bil det gäller.

Men inte ok när jag gör det, trots att du inte ger någon info om årsmodell eller annat?

Din debatt-teknik är fenomenalt låg, rent usel, i varje fall för att vara någon som påstår sig vara faktabaserad.

Hej,
har följt tråden med intresse och noterar att räckviddsångesten är stor och kanske befogad.

Jag tror på elbilar, en elmotor är effektivare och har mindre förluster än en förbränningsmotor. Det som är svårt är två saker, lagra energin samt fylla på energin snabbt (tanka/ladda).

En bensin- eller diesel-bil drar mer på vintern, precis som en elbil, men skillnaden är mindre. Samma sak när man drar släpkärra. Vissa bilar drar kanske 20 % mer med släp andra upp till 100 % mer. Det gäller oberoende motortyp (förbränning eller el).
Stationsnätet för såväl flytande bränsle (bensin och diesel) liksom laddplatser är mycket väl utbyggt redan idag.
Det är bara att titta på någon av de många laddkartor som finns. El finns i princip i varje hus och industrifastighet, även bensinstationer hos de större kedjorna har snabbladdningspunkter längs vägen, likaså för rastplatser med restauranger, så i princip borde man kunna hitta el mycket lättare än en bensinstation. Laddning hemma motarbetas dock av effektavgifter i elnätet.

Även när det gäller bensin och diesel kan det vara långt mellan stationerna i enstaka delar av landet och vissa pumpar har bara bensin eller bara diesel. De flesta har nog kortare än 15 km till en station, troligen bor majoriteten av befolkningen så att de har under 5 km till en station, vid längre körning kan det vara glest men ändå sällan längre än (jag gissar) 70 km mellan två stationer.

Jag vill påstå att detsamma gäller laddplatser. De finns lite överallt.

Den stora skillnaden som jag ser är följande:
1. Det tar 2-5 minuter att tanka flytande bränsle, det tar 30 minuter till flera timmar att ladda en elbil. Detta är klart en begränsande eller åtminstone en besvärande faktor.
2. Flytande bränsle har bara 2 huvudvarianter, bensin och diesel (båda finns nästan alltid på samma station), medan för laddning finns fyra olika huvudkontakter (typ1, chademo, typ2, ccs), i bägge fallen måste man hitta stationer som har rätt bränsle eller kontakt. Typ2 och CCS kommer bli allt mer dominerande vilket kommer förbättra tillgängligheten.
3. Betalningssättet för bensin och diesel är mycket standardiserat (kort, kontant, faktura), medan för laddstolpar är ganska spretigt, många operatörer som har egna appar och betalsätt, kan inte ta kortbetalning, mm. Det är förståeligt eftersom volymerna och därmed beloppen är mindre per tillfälle vid laddning än vid tankning. I takt med att man tillåter registreringsfri laddning så kommer tillgängligheten också att öka. Precis som att man kan tanka på en bensinstation även om man inte är medlem där så kommer laddning bli mer tillgänglig när man kommer bort från registrering/medlemskap.
4. Inte alla operatörer tillåter att man laddar hos konkurrenter (roaming), men fler och fler kommer tillåta det eftersom man annars minskar försäljningen, det gäller särskilt mindre operatörer som vill kunna erbjuda enkel laddning till andra operatörers kunder.
5. Flytande bränsle kan tas med i en reservdunk eller separat dunk, men det finns inga bra små batteribankar på 5-10 kg som skulle kunna ta med 50-100 kWh extra för att plugga in när elen var slut. Så på det viset är flexibiliteten lägre för el, man måste till en fast installation för att ladda. Men den här punkten är högst marginell för vardagsbruk och påverkar sannolikt mer dem som arbetar långt ut och långt bort från en laddplats.
joysam skrev:Det är ok när du hänvisar till fel bil trots att jag varit tydlig med vilken bil det gäller.

Men inte ok när jag gör det, trots att du inte ger någon info om årsmodell eller annat?

Din debatt-teknik är fenomenalt låg, rent usel, i varje fall för att vara någon som påstår sig vara faktabaserad.

Jag var tydlig med att jag länkade till ett test från 2024. På samma site fanns ett test på den bil från 2025. Det hade jag redan nämt i ett av mina tidigare inlägg ("... elbilar med absolut längst räckvidd (typ Tesla, Polestar 3-4) som kommit över 50 mil.."). Det senare testet var vid -6 till +8 grader. Det test jag valde i det senare inlägg anser jag som mer relevant i relation till den degradering av räckvidd du får vid lägre temperatur. Det var i alla fall gjort i -2 till -10.

När du länkar till information från 2016 som gäller hybrider hybrider som är två generationer äldre än den som nämns i mitt inlägg så finner jag det relevant att kontrollera om du är medveten om åldern på informationen. Jag ser inte att diskutera hybrider från 2016 tillför något i denna tråd, och väljer därmed inte att fortsätta den diskussionen.

Jag finner det intressant att du har åsikter om min debatteknik. Läs gärna igenom vad du har skrivit själv, och ta en funderare över din egen debatteknik...
KB987 skrev:Samma sak när man drar släpkärra. Vissa bilar drar kanske 20 % mer med släp andra upp till 100 % mer. Det gäller oberoende motortyp (förbränning eller el).
Det är inte så mycket "vissa bilar" utan mer "vissa släp".

Drar jag mitt flaksläp med kapellet nerfällt på motorväg har jag inte högre förbrukning än utan släp. Den skillnad som ändå finns kompenseras av att man inte får köra lika fort med släpet påhängt.
Jag har kört både 2,3 och 2,5 meter bred husvagn. Skillnaden i förbrukning är rejäl, trots att viktskillnaden bara var några hundra kilogram.
Jag har dragit en sekretariatsvagn (ungefär som en arbetsbod) som är 2,5 meter bred, har full ståhöjd och är högbyggd så det plana golvet ligger helt ovanför boggien. Under tre mils körning satte den XC70 jag drog med i sig över åtta liter diesel. Det var rejäl motvind, men det råkar man ut för ibland. Bilen växlade ner från sexan till femman och gick aldrig tillbaka igen under den sträckan. Ändå var den XC70:n ganska lågt växlad och brukade kunna dra omkring en vanlig husvagn större delen av dagen utan att lämna sexan.

Samma husvagn som jag normalt drar nu på strax över 1,1 l/mil ville bilen ha 1,3 l/mil för att dra över Östgötaslätten i motvind förra året.
Nya Porsche Cayenne EV kommer få 3.500kg i dragvikt. Så nu är den biten löst i alla fall för Volvo B20 ;)
Lövet skrev: Idag, 17:49 Nya Porsche Cayenne EV kommer få 3.500kg i dragvikt. Så nu är den biten löst i alla fall för Volvo B20 ;)
Prislapp? :-D

Apropå minusgrader, det är inte bara rullmotståndet som ökar i kyla pga att gummit i däcken blir segt.
Luftmotståndet är förstås proportionellt mot luftens densitet och den senare är omvänt proportionellt mot lufttemperaturen i Kelvin.
Så när man går från +20C till -20C (dvs från 293K till 253K) så får man räkna med att luftmotståndet ökar med ca 16%.
Från +20C till -40C skulle det bli ca 26% med samma resonemang.
Dessutom hänger extremkyla vanligen ihop med högtryck och därmed klart väder. Blir alltså ännu högre densitet pga högre lufttryck med andra ord.
Nu dominerar säkert det ökade rullmotståndet över luftmotståndet, rullmotstånd klarar jag inte att räkna på :-)
Senast redigerad av 6 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 439
  • 440
  • 441
  • 442
  • 443

Hej! Finns det någon logisk anledning f&o[…]

@Steffe3 , Jösses, min MY14 kan jag nog v&a[…]

..När jag tänker efter nu så har[…]

Solgardin bakdörrar

Får kolla vidare med ÅF