Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Om det är kallt så får man se till att ladda direkt när man kört, annars går det åt massa energi till att värma batteriet först. Kanske man säger att man uinte behöver bry sig om man har bensin eller diesel, men en tidigare bil jag hade från stelantis, ren bensin, tillät inte motorstart om motoroljan var kallare än -28 för att motverka motorskador. Så då fick man se till att ha tillgång till eluttag för motorvärmare...
Malmstroem skrev:
joysam skrev: tor 03 jul 2025, 15:48 Moderna elbilar klara ju redan idag kyla utan några egentliga problem.

Jag körde över 50 mil förra vintern, startade i minus 17, några få minus vid slutmålet.

Och bilarna blir ju allt bättre.

Men fortsätt gärna att leta fel.
Om man i sin egen lilla bubbla tycker att minus 17 är kyla -- då har man nog inte insett att Sverige är ett avlång land...

Moderna elbilar klarar in rejäl kyla speciellt bra. Jag kan ge ett exempel. Vår granne var uppe till Skellefteå när det var kring minus 30. De fick för hand rulla in sin Tesla Y i ett varmgarage för att kunna ladda den. Den accepterade inte laddning i den temperaturen. VW har också "moderna" modeller med liknande problem.

Jag har släktingar som bor på ställen där det är under -30 under 2-4 veckor om året. Ibland även längre. Då är det lindrigt saft problematiskt med en bil som inte klarar av det.

Det går med betog att hävda att det är ett fåtal personer som har det så här. Men om du tillbehör den gruppen som med en viss regelbundenhet hamnar i låga temperaturer (vilket -17 inte är. Då får du fortfarande tävla i längdåkning...) så vill du gärna ha en bil som klarar av det.
Björn Ferry verkar klara sig utmärkt med elbil och i Storuman blir det kallt på riktigt.

Jag hade över 50 mils räckvidd med start i minus 17.

Bilen hade inte knäckts av 13 minus till.

Hur många är inte de ICE-bilar som frusit sönder i minus 20, eller haft trassel med bromsar, motoroljor mm i minus 30?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det finns mycket jag inte är expert på.. Så, jag är relativt ödmjuk..

Angående att åka runt med en dyr och tung snuttefilt i bakluckan 👍😇, som du Lövet skrev..
Jag tycker iaf att det verkar vara en bra övergångslösning, för pluginhybrider (!)
Det är ju smått vansinnigt (på många sätt) att använda en konventionell stor framdriftsmotor (förvisso 'färdigutvecklad, förfinad och i princip betald sen länge') när batterierna börjar sina (hur mycket laddning det är tal om när ICE körs vet jag inte..) eller när man önskar mer prestanda.. Jag har väldigt svårt att se att varken folkhälsa, miljö, klimat eller tillgången på naturtillgångar vinner på det, jämfört med 'min' lösning..

Och jag har svårt att se att en liten motor och en hyfsat rejäl generator skulle behöva kosta lika mycket som dagens pluginhybrider, om det skalades upp på bred front..
Det är på t ex den punkten som politiken skulle kunna gå in och justera spelreglerna för tillverkarna.. Det har gjorts många gånger förr, så varför inte nu..?

Jag har en tendens till att skriva långa texter, så återigen - En övergångslösning (ersättare till dagens pluginhybrider) i väntan på effektivare, billigare, lättare och mindre batterier..

Varför enstaka modeller som kommit ut på marknaden med den lösning jag tänker mig inte vunnit mark, vet jag inte.. Är det för att det är en tekniskt sämre lösning jämfört med dagens pluginhybrider? Mer komplex? Och/eller lika dyr? Och/eller något annat..?

Jag tänker mig en liten motor på, säg 10-30hk (4-takt eller 5-takt), beroende på bilmodell, för främst personbilar.. Motorn behöver inte ha 'högt' varvtal även om man konstruerat generatorn så att den behöver ha 'högt' varvtal, det går fint att ha utväxling till generatorn om motorn genererar bra vridmoment, vilket man konstruerar motorn utefter..

Precis som med laddning av en mobiltelefon, så kommer det såklart ta längre tid att ladda om man samtidigt kör, speciellt i motorvägsfart i kallt väder..
'Men' jag skulle kunna tänka mig att motor+generator inte alls behöver täcka både aktuell elförbrukning OCH snabb laddning.. Det räcker ju egentligen att laddningen bara täcker aktuell elförbrukning, om ens det.. Men, marknaden kanske inte skulle nöja sig med det..
Malmstroem skrev:
Moderna elbilar klarar in rejäl kyla speciellt bra. Jag kan ge ett exempel. Vår granne var uppe till Skellefteå när det var kring minus 30. De fick för hand rulla in sin Tesla Y i ett varmgarage för att kunna ladda den. Den accepterade inte laddning i den temperaturen.
Vi hade -35 här förra vintern och det var aldrig problem att varken starta, köra eller ladda vår Model 3. Så nu har vi en anekdot åt varje håll :-)

Däremot hade vi toppnotering på förbrukningen till affären :-D

Det rullar mängder av Teslor här "uppe" (nåja vi är ju ganska i mitten) och norrut, och jag har faktiskt (uppriktigt) inte hört om någon som inte kunnat ladda pga kyla, ja förutom den du nämner då. Inte andra elbilar heller men där har jag inte heller haft någon koll på folk med dessa bilar. Jag har heller inte aktivt letat fall heller såklart ska sägas. Det är klart det blir problematiskt men det kan inte vara såpass norm att man kan säga att elbilar inte går att ladda när det är kallt "på riktigt".

Däremot har jag läst en del om att VW (eller VAG i stort) har problem med 12V batteriet i sina bilar, och det gör mig lite orolig för kommande bil och vinter. Även laddluckor som fastnar verkar vara ett typfel, något jag aldrig hade problem med hos Tesla.

edit* Hittade en liten bild på eländet

IMG_4923.JPG
IMG_4923.JPG (300.78 KiB) Visad 68 gånger
Okalettos skrev:Och jag har svårt att se att en liten motor och en hyfsat rejäl generator skulle behöva kosta lika mycket som dagens pluginhybrider, om det skalades upp på bred front.
Fast en liten motor orkar inte dra en hyfsat rejäl generator.
Jag tänker mig en liten motor på, säg 10-30hk (4-takt eller 5-takt), beroende på bilmodell, för främst personbilar.. Motorn behöver inte ha 'högt' varvtal även om man konstruerat generatorn så att den behöver ha 'högt' varvtal, det går fint att ha utväxling till generatorn om motorn genererar bra vridmoment, vilket man konstruerar motorn utefter.
Precis som med laddning av en mobiltelefon, så kommer det såklart ta längre tid att ladda om man samtidigt kör, speciellt i motorvägsfart i kallt väder.
Det första man måste bestämma sig för är om den här generatorn ska kunna hålla någorlunda jämna steg med förbrukningen eller om den bara ska kunna fylla på en mindre del av det som går åt när man kör. Det där med en mindre del har man alltså försökt med och det var det få som ville ha.
Ladda vid stillastående kan man förstås också tänka sig. Men då blir det genast dyrare eftersom det kräver ett mer avancerat kylsystem, där bara fläkten som ska kyla av motorn tar minst 500 W. Dessutom kommer man att komma i konflikt med regler som kallar det där för tomgångskörning, trots att man egentligen drar ett kraftuttag.

Om vi då tittar på någorlunda hinna med i samma takt som strömmen går åt så kan man i tester läsa att elbilar konsumerar 1,5-2,5 kWh/mil när man kommer upp i motorvägsfart. 2 kWh/mil i 100 km/h ger ett effektuttag på 20 kW, för att göra räknandet enkelt. Då är vi inte i riktig motorvägsfart, men låt oss acceptera det.

Om du då har en generator på 20 kVA så får du nog i det här fallet köra med en PM-generator. Det innebär elektronisk kommutering och likriktning via IGBT-brygga. Där ha du lite förluster och sen får du räkna med 10% i laddningsförluster. Du måste ju även reglera strömuttaget från generatorn då bilens drivmotor kan ta betydligt mer än 20 kW då och då. Vi får kanske ut 17 kW nettoladdning till batteriet.

För att driva denna 20 kVA generator behöver du en motor på 25-30 kW, eller 30-40 hk, om vi ska ta till gammaldags mått. Det enklaste som kan fungera är en fyrtaktsmotor (ingen compound) utan överladdning. Sådana behöver upp i varv för att lämna bra effekt. Eller så behöver de bli stora för att kunna lämna effekten redan vid lägre varvtal. Men då går de ojämnare på grund av att det är större massor som är i rörelse. Om de inte har många cylindrar, vilket ökar kostnaden.

Normala förbränningsmotorer som kan lämna en toppeffekt av exempelvis 35 hk är inte alls konstruerade för att göra det kontinuerligt. Det kräver mer kylning, bättre lagring och smörjning än vad man i vanliga fall förser motorer med.

Visst kan man fixa detta, men det är inte bara att ta vilken motor som helst och kasta in och tro att det blir bra. En sådan här lösning hjälper inte på husvagnsdragningsproblemet, för då är det betydligt högre effekter som ska till för att hålla jämna steg. Då kan man nog lika gärna låta bli den extra motorn, generatorn, tanken, kylningen osv. och bara ha mer batteri istället. Hittar man bara en rejäl laddare som faktiskt kan levererar hög effekt och en bil som kan ta emot den effekten tar det inte många minuter att ersätta vad den lilla motorn ger. 200 kW verklig laddningseffekt (det verkar vara svårt att hålla, enligt alla tester jag läst) ger ju samma energi på fem minuter som din generator ger på en timme.

Jag vill inte vara negativ men min slutsats är att antingen blir det här en för liten motor för att den ska vara till någon riktig hjälp eller så blir det som en hybrid redan är.
  • 1
  • 435
  • 436
  • 437
  • 438
  • 439

Vet inte riktigt hur oket och slangen i fråg[…]

Jag har mätt upp spänningen på den[…]

Är ganska klumpig och tycker det svårt […]

I familjen har vi en V70 2016 med taklucka. Nä[…]