Det finns mycket jag inte är expert på.. Så, jag är relativt ödmjuk..
Angående att åka runt med en dyr och tung snuttefilt i bakluckan

, som du Lövet skrev..
Jag tycker iaf att det verkar vara en bra övergångslösning, för pluginhybrider (!)
Det är ju smått vansinnigt (på många sätt) att använda en konventionell stor framdriftsmotor (förvisso 'färdigutvecklad, förfinad och i princip betald sen länge') när batterierna börjar sina (hur mycket laddning det är tal om när ICE körs vet jag inte..) eller när man önskar mer prestanda.. Jag har väldigt svårt att se att varken folkhälsa, miljö, klimat eller tillgången på naturtillgångar vinner på det, jämfört med 'min' lösning..
Och jag har svårt att se att en liten motor och en hyfsat rejäl generator skulle behöva kosta lika mycket som dagens pluginhybrider, om det skalades upp på bred front..
Det är på t ex den punkten som politiken skulle kunna gå in och justera spelreglerna för tillverkarna.. Det har gjorts många gånger förr, så varför inte nu..?
Jag har en tendens till att skriva långa texter, så återigen - En övergångslösning (ersättare till dagens pluginhybrider) i väntan på effektivare, billigare, lättare och mindre batterier..
Varför enstaka modeller som kommit ut på marknaden med den lösning jag tänker mig inte vunnit mark, vet jag inte.. Är det för att det är en tekniskt sämre lösning jämfört med dagens pluginhybrider? Mer komplex? Och/eller lika dyr? Och/eller något annat..?
Jag tänker mig en liten motor på, säg 10-30hk (4-takt eller 5-takt), beroende på bilmodell, för främst personbilar.. Motorn behöver inte ha 'högt' varvtal även om man konstruerat generatorn så att den behöver ha 'högt' varvtal, det går fint att ha utväxling till generatorn om motorn genererar bra vridmoment, vilket man konstruerar motorn utefter..
Precis som med laddning av en mobiltelefon, så kommer det såklart ta längre tid att ladda om man samtidigt kör, speciellt i motorvägsfart i kallt väder..
'Men' jag skulle kunna tänka mig att motor+generator inte alls behöver täcka både aktuell elförbrukning OCH snabb laddning.. Det räcker ju egentligen att laddningen bara täcker aktuell elförbrukning, om ens det.. Men, marknaden kanske inte skulle nöja sig med det..