Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1612364
apersson850 skrev:
joysam skrev:Det tar mycket längre tid än ”någon minut” att svänga in till bensinstationen, fippla med kort, öppna tanklock, tanka, och vara ute på vägen igen.

Det är lite fånigt av dig att försöka luras med den typen av argument som i stort sett alla bilförare enkelt ser igenom.
Nej, det tar bara någon minut att svänga in och sen svänga ut igen. Väl där tar tankandet två-tre minuter. Det är förstås där som skillnaden ligger mot elbilen, där det tar ett antal minuter.
Var är ert traditionella semesterfirande? Södra Spanien?
Ingenstans inom det här landets gränser behöver du lägga en extra dag på att åka enkel väg med elbil istället för med ICE.
Jodå. Det krävdes inte mer än 60 mil ungefär. Det tar en dag att köra dit med husvagnen efter. Drygt 8 timmars körtid. Då tankar jag en gång med dieselbil, tar fem minuter.
Med elbil får jag ladda var 10-15 mil ungefär. Dessutom behövde jag stå ungefär 3 timmar och ladda på ett ställe, för det behövde vara rätt fullt för att nå nästa laddare och den enda som fanns på den sträckan var en 22 kW.
Ovanpå allt fanns ingen laddare där vi gillade att äta, vilket innebar exempelvis att vi fick äta på ett ställe och ladda på ett annat, eller gå en kilometer från laddaren till restaurangen och sedan tillbaka igen. Dessutom fanns det vid det flesta laddare vi passerade inte plats att stå med husvagnen kopplad, vilket då tar ytterligare tid att hitta någonstans att ställa den, koppla loss, köra och ladda, köra tillbaka till vagnen och koppla igen.

Sammantaget blev det för segt att köra de här 60 milen med elbil på en dag.

Men om vi ändrade matvanorna och exempelvis satsade kraftigt på att livnära oss på Mc Donalds eller körde en annan väg så skulle det gå bättre att ladda. Fast den vägen var 10-15 mil längre, lite beroende på exakt vilken omväg man skulle ta, vilket skulle ta ytterligare 1½ till 2 timmar i körtid. Mc Donalds kan väl gå an ibland, men det får finnas gränser.

Slutsummeringen blev alltså att det blev för segt att köra allt på en dag, åtminstone med bara en förare.

Nu gjorde jag denna kollen för några år sedan. Läget har förstås förbättrats. Bland annat har laddaren på 22 kW kompletterats med en annan på 150 kW i samma by, så man behöver inte stå där i tre timmar längre. Men det är alltså svaret på frågan nedan.
Varför skulle du behöva ett dygn extra för att ta dig till midsommarfirandet?
För några år sedan…

Laddmöjligheterna har utvecklats.

Och det tog alltså en dag att åka de 60 milen, inte en extra dag, för det gick ju åt omkring 8 timmar även tidigare.

Även elbilarna har utvecklats och att du skulle behöva ligga på en förbrukning på någonstans uppemot 7,5 kWh/mil låter faktiskt smått orimligt, elbilsägare med husvagn brukar inte ha över 3,6 kWh/mil och då kommer man ju i varje fall 20 mil mellan laddstoppen, med vanliga elbilar.

Vad för elbil och husvagn var det?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1612450
"Nu har två exemplar av VLE körts från Stuttgart till Rom på test vilket är en sträcka på nästan 110 mil. Under denna tid stannade man bara och laddade två gånger á 15 minuter per gång. Båda bilarna kördes på vanliga vägar i vanlig trafik och värmen i kupén var satt till 22 grader."
https://feber.se/bil/mercedes-har-kort- ... le/481258/

Långreseargumentet kommer bli svårt att hålla kvar vid framöver. 2 pauser på 15 minuter på en sträcka av 110mil. Vem kan överhuvudtaget vilja sitta i en bil längre oavbrutet? Men det klart, nån husvagn satt det inte på. Det återstår att lösa. Det tror jag dock inte man kommer göra, alldeles för liten business för biltillverkarna.
#1612457
Håller fullständigt med. Rast 2 ggr 15 minuter är absolut inget problem.

Nu kommer frågan om det krävs att du är ensam på en snabbladdare för att få den laddhastigheten som behövs. Också hur förbrukningen sett ut vid högre motorvägsfart. För mig med fjällstuga så kommer också frågan upp hur bilen kan hantera kyla. Det finns exempel på elbilar som inte ens kan ladda när det blir kallt. Jag anar ideala förhållanden i det här testet. :-)

Men för de allra, allra flesta är detta mer än tillräckligt bra. Största frågan som kvarstår är om det går att sälja för ett pris som kunderna har råd med.

Redan den elbil jag har (i4) är tillräckligt bra för i princip alla färder sommartid. Definitivt för alla jag gjort och vill göra. Det är vinter och släp där den kräver mer kompromisser än vad jag är villig till.
#1612459
Jag fick testa en av företagets fordon, en Maxus e-Deliver 3 och jag körde 10mil.

Första gången jag kör solo i en elbil och jag kom på mig själv att titta väldigt mycket på batteristatusen, räckvidden ska enligt dokumentationen vara strax över 20mil.

Inga problem, dock är ju inte så tyst i en skåpbil överlag.
#1612460
Malmstroem skrev:Håller fullständigt med. Rast 2 ggr 15 minuter är absolut inget problem.

Nu kommer frågan om det krävs att du är ensam på en snabbladdare för att få den laddhastigheten som behövs. Också hur förbrukningen sett ut vid högre motorvägsfart. För mig med fjällstuga så kommer också frågan upp hur bilen kan hantera kyla. Det finns exempel på elbilar som inte ens kan ladda när det blir kallt. Jag anar ideala förhållanden i det här testet. :-)

Men för de allra, allra flesta är detta mer än tillräckligt bra. Största frågan som kvarstår är om det går att sälja för ett pris som kunderna har råd med.

Redan den elbil jag har (i4) är tillräckligt bra för i princip alla färder sommartid. Definitivt för alla jag gjort och vill göra. Det är vinter och släp där den kräver mer kompromisser än vad jag är villig till.
Moderna elbilar klara ju redan idag kyla utan några egentliga problem.

Jag körde över 50 mil förra vintern, startade i minus 17, några få minus vid slutmålet.

Och bilarna blir ju allt bättre.

Men fortsätt gärna att leta fel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1612461
Det hinner kanske komma (på bred front), elbilar med en liten bränsledriven '5-taktare' kopplad till en elgenerator som laddar batteriernna vid behov eller när man önskar, innan det kommer ett stort generationsskifte på batterifronten.. Men då är man ju 'där igen' i form av högre pris och dyrare servicar och reparationer, utöver att det inte längre är noll-utsläpp..
#1612463
Okalettos skrev:Det hinner kanske komma (på bred front), elbilar med en liten bränsledriven '5-taktare' kopplad till en elgenerator som laddar batteriernna vid behov eller när man önskar, innan det kommer ett stort generationsskifte på batterifronten.. Men då är man ju 'där igen' i form av högre pris och dyrare servicar och reparationer, utöver att det inte längre är noll-utsläpp..
Vad ska man med den där till? Räckvidden på elbilar är väl knappast ett problem idag? Förutom för de som inte kör elbil då. De som kör elbil har inte räckviddsångest i någon större utsträckning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1612464
joysam skrev: Idag, 15:52
Okalettos skrev:Det hinner kanske komma (på bred front), elbilar med en liten bränsledriven '5-taktare' kopplad till en elgenerator som laddar batteriernna vid behov eller när man önskar, innan det kommer ett stort generationsskifte på batterifronten.. Men då är man ju 'där igen' i form av högre pris och dyrare servicar och reparationer, utöver att det inte längre är noll-utsläpp..
Vad ska man med den där till? Räckvidden på elbilar är väl knappast ett problem idag? Förutom för de som inte kör elbil då. De som kör elbil har inte räckviddsångest i någon större utsträckning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
En tanke kan vara att, då behöver man inte köra runt med flera hundra kilogram batterier, utan kanske bara 200kg.. Men den tanken kom jag på nu.. Och den tanken skulle ju faktiskt kunna bidra till ett lägre inköpspris 👍

Det bästa, totalt sett.. för klimat, miljö och hälsa.. och plånbok.. hade nog varit om biltillverkarna satsat på det redan från start, för då hade det sålts fler elbilar.. Det hade varit ganska billigt och enkelt eftersom både elgenerator och '5-taktare' inte är direkt nya uppfinningar.
Alternativt att politiken (gärna 'globalt', men åtminstone i EU) hade gått in och styrt 'lite' i den fria bil-marknadsekonomin.. Och då menar jag jag inte att man skulle ha fortsatt med elbilssubventionerna :P
Senast redigerad av 1 Okalettos, redigerad totalt 0 gånger.
#1612466
joysam skrev: Vad ska man med den där till? Räckvidden på elbilar är väl knappast ett problem idag? Förutom för de som inte kör elbil då. De som kör elbil har inte räckviddsångest i någon större utsträckning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Precis! Det är väl bara dom som behöver köra med släp/husvagn som eventuellt får problem med räckvidden. Jag behöver bara köra med släp ett par gånger/år. Och då är det inte långt. Men jag respekterar att helelbil är inte inte för alla. Själv så älskar jag att köra helelbil och kommer att fortsätta med det. Visst är det ”enklare” för oss som bor i hus, har man sedan också solceller och kan ladda bilen hemma, ja då är det väl bara om man har råd till en helelbil som avgör om man ska köpa en. Har i dagarna beställt min andra helelbil! För MIG finns inget alternativ! :-D
  • 1
  • 433
  • 434
  • 435
  • 436
  • 437
230fk går snålt

Allra lättast är nog att skruva loss hel[…]

Växellådan behöver inte vara d&a[…]

Söker dörrar och framskärmar passan[…]